BRATISLAVA (SME - rf) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dosiahli za päť mesiacov tohto roka stratu 2,197 miliardy korún, čo je oproti plánovanej strate 2,5 miliardy lepší hospodársky výsledok o 303 miliónov. Hovorca ŽSR SME informoval, že napriek zlepšeniu musí železnica na pokrytie nevyhnutných prevádzkových a investičných potrieb čerpať úvery. Finančné záväzky ŽSR na bankových úveroch a finančnej výpomoci predstavovali k 30. máju 16,2 miliardy korún. Táto čiastka obsahuje aj ručenia bývalého vedenia ŽSR za poskytnuté úvery iným firmám, ktoré tieto úvery nesplácajú, čím sa finančná situácia nezlepšuje, ale ešte viac komplikuje. Ako je známe, práve bývalé vedenie železníc, ktoré pracovalo do leta 1997, sa výrazne podieľalo na zhoršení hospodárskych výsledkov ŽSR a niektorí bývalí pracovníci manažmentu sa pravdepodobne dopustili aj niekoľkých trestných činov, čo vyšetruje finančná polícia. Bývalého riaditeľa ŽSR Bartolomeja Sinaia dosadili do funkcie za čias ministrovania spolumajiteľa VSŽ Košice A. Rezeša, pričom B. Sinai pracoval predtým práve vo VSŽ. Počas riaditeľovania podpísal pre železnice niekoľko nevýhodných zmlúv, napríklad neopodstatnené zľavy pre prepravcov, vrátane VSŽ, ktoré terajší manažment postupne rušil. Už vlani v lete dosahovali dlhy ŽSR 15,2 miliardy, pričom veľkú časť tvorili krátkodobé záväzky, ktoré sú splatné v súčasnom období. Jedným z veľkých problémov železníc je prezamestnanosť, ktorá sa začne riešiť pravdepodobne od budúceho roka po vypracovaní podrobných analýz. V súčasnosti sú železničiarski odborári pre ekonomické problémy ŽSR v štrajkovej pohotovosti a žiadajú, aby problémy železníc riešila vláda.