BRATISLAVA (SME - rf) - Pre neúnosné ekonomické problémy zanikli 1. júla SAD Krupina - pričlenila sa k SAD Zvolen, a SAD Kežmarok - pričlenila sa k SAD Poprad. Zlé hospodárske výsledky spôsobuje predovšetkým poskytovanie zliav - za minulý rok sa vinou toho tržby znížili až o 141 miliónov korún. Manažment podnikov SAD má problémy udržať vyrovnané hospodárenie, pretože straty z poskytovania zliav neuhrádza štát v plnej miere a mnohé z podnikov udržujú vyrovnané hospodárenie za cenu neobnovovania vozového parku. Ten je v katastrofálnom stave - 85 percent z 5400 autobusov podnikov SAD je po ekonomickej životnosti. V prípade strát zo zliav ide predovšetkým o zľavy pre žiakov (70 percent z cestovného) a dôchodcov. Prieskumy cestujúcich poukazujú, že množstvo dôchodcov, ktorí sa môžu odviezť za korunu, jazdí napríklad do Tatier 200 aj 300 kilometrov na huby alebo si zoberú desať fliaš a idú po vodu. Autobus môže byť plný, ale často nezarobí ani na naftu. Rovnaké problémy sú v koncových obciach. Vyrovnané hospodárske výsledky v tomto roku dosiahli v troch štvrtinách z 54 štátnych podnikov SAD, no vyrovnávajú ich inou činnosťou, napr. opravy autobusov pre iné firmy, zájazdy a podobne. Dva súkromné (sprivatizované) podniky - Bus Karpaty Stará Ľubovňa a Skand Skalica zabezpečujúce verejnú dopravu, si takisto uhrádzajú straty z poskytovania zliav vedľajšími činnosťami. Bus Karpaty Stará Ľubovňa má veľkoobchod s potravinami a vykonáva komerčnú nepravidelnú autobusovú dopravu. V Skande Skalica vykonávajú opravy vozidiel pre iné firmy, nepravidelnú dopravu a prevádzkujú aj nákladnú dopravu. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií pripravilo projekt riešenia týchto dlhotrvajúcich problémov skladajúci sa zo zabezpečenia ekonomického prostredia pre podnikanie SAD, z ich transformácie zo štátnych podnikov na akciové spoločnosti vlastnené štátom a obnovy vozového parku. Podľa generálneho riaditeľa Sekcie cestnej infraštruktúry ministerstva dopravy Petra Ondrouška na obnovu vozového parku dostala SAD posledný raz dotáciu v roku 1995. V tomto roku sa uskutoční nákup 139 autobusov na úver, z čoho 88 kusov dodajú slovenskí výrobcovia.