BRATISLAVA (SME - jo) - Napriek tomu, že Ústavný súd SR (ÚS SR) zamietol návrh skupiny opozičných poslancov na podanie výkladu viacerých článkov ústavy, podľa viacerých pozorovateľov potvrdil nesprávnosť odôvodnenia rozhodnutia Najvyššieho súdu SR (NS SR) v spore známom ako L. Nagy proti G. Krajčimu. NS SR zamietol Nagyov návrh na zrušenie rozhodnutia ministra vnútra Krajčiho o vytlačení a distribúcii hlasovacích lístkov iba s tromi otázkami v minuloročnom referende. Súd dospel k tomuto rozhodnutiu aj na základe vlastného výkladu ústavy a ústavných krokov prezidenta M. Kováča. Podľa odôvodnenia rozhodnutia NS SR sa napríklad žiadne referendum ani nekonalo. M. Kováč podal návrh na Ústavný súd, aby podal výklad príslušných ústavných článkov, vláda po prevzatí prezidentských kompetencií ÚS SR požiadala o späťvzatie návrhu a súd jej vyhovel. Skupina opozičných poslancov preto podala podobný návrh na ÚS SR, ten však návrh zamietol s tým, že vec medzi poslancami a NS SR nemôže byť sporná. Nevylúčil však, že NS SR „sa mohol dotknúť ústavou vymedzených právomocí iných štátnych orgánov SR“. V odôvodnení rozhodnutia ÚS SR opäť potvrdil, že „vyhlásenie referenda prezidentom republiky zaväzuje všetky štátne orgány. Platnosť tohto rozhodnutia môže preskúmať iba Ústavný súd. Preskúmanie takéhoto rozhodnutia nepatrí do kompetencie NS SR. Spôsob rozhodovania prezidenta republiky o dvoch návrhoch na vyhlásenie referenda nie je v ústave ani v zákone upravený, preto o postupe a spôsobe rozhodovania rozhoduje prezident republiky ako jediný orgán, oprávnený vyhlásiť referendum.“ Na margo odôvodnenia rozhodnutia NS SR Ústavný súd konštatoval: „Všeobecné súdy, vrátane NS SR, nie sú oprávnené vo svojich rozhodnutiach posudzovať súlad zákonov s Ústavou SR, ale sú povinné prerušiť konanie a podať návrh na začatie konania pred Ústavným súdom. Nález Ústavného súdu je pre navrhovateľa i pre ostatné súdy záväzný.“