Svojej novej funkcie ste sa chopili razantne. Vydržíte?
„Ako riaditeľ podniku som bol zvyknutý na vysokú záťaž, ale to, čo sa dialo v posledných dňoch, to si veru nepamätám. Ak som kedysi hovorieval, že idem na pol plynu, tak teraz som išiel na 200 percent. Od 1. augusta však všetci pôjdeme úplne nadoraz. Som však presvedčení, že vydržíme. Všetkým nám ide o spravodlivú vec.“
Aké boli vaše prvé kroky v novej funkcii?
„Mal som veľkú poradu s tímom našich odborníkov, kde sme zvážili všetky naše doterajšie plusy a mínusy. Na základe toho sme urobili modifikáciu kampane. Aj najlepší generál nie je schopný zvíťaziť bez vojska. Vojnu vyhrávajú pešiaci. Po mojom odporúčaní koaličná rada schválila dať veľký priestor našim pešiakom, to znamená našim krajským a okresným štruktúram. Regionálni odborníci nie sú o nič horší ako v Bratislave. Okresy dostali za úlohu zorganizovať akciu v okresnom meste a tri akcie mimo okresného mesta. V súčinnosti s ústredím sa zorganizujú veľké akcie v okresných mestách.“
Vypracoval sa aj nový volebný projekt?
„Do kampane ideme s nosným projektom SDK zdraví Slovensko. Jeho konkrétnou podobou bude napríklad SDK zdraví Košice, SDK zdraví Kremnicu, SDK zdraví Hnúšťu a podobne. Počas kampane budeme opäť robiť diverzifikované akcie a tento projekt sa pootočí na projekt Slovensko volí SDK. Ak sa vrátim k spomínaným mestám, tak v konkrétnej podobe to bude Košice volia SDK, Kremnica volí SDK, Hnúšťa volí SDK.“
Spomenuli ste, že toto je nosný projekt. Máte teda pripravené aj podporné projekty?
„Nosný projekt bude z ústredia podporovaný dvoma ďalšími projektmi. Prvým je tzv. Cyklotour, kde bude líder SDK Mikuláš Dzurinda prezentovaný ako protipól súčasnej vládnej garnitúry. To znamená ako človek, ktorý vie šliapať do pedálov, ktorý sa vie popasovať s problémami, čo sa objavia na trati, ktorý vie finišovať. V okolí krajských miest preto zorganizujeme spolu s mladými ľuďmi dvoj či trojetapové cyklistické preteky. Každý účastník pretekov dostane tričko s logom SDK. Preteky bude sprevádzať množstvo sprievodných akcií.
Táto kampaň bude podporovaná kampaňou Budeme voliť SDK. Významnú slovenskú osobnosť poveríme, aby na tomto projekte pracovala. Chceme, aby sa osobnosti, ktoré sa sľúbili - a máme ich veľa - profilovali a vystupovali v prospech SDK.“
Môžete prezradiť niektorú z týchto osobností?
„Zatiaľ by sme ich mená nezverejnili, ale verejnosť sa veľmi rýchlo o nich dozvie a bude mať možnosť sa s nimi stretnúť.“
SDK viac ráz prezentovala ústretové postoje voči mladým ľuďom. Máte pre nich okrem Cyklotour pripravené aj iné projekty?
„Máme pripravené samostatné projekty, ktoré sa so spomínanými budú prelínať. Sú to projekty Mladí volia SDK, Podnikatelia volia SDK a Ženy volia SDK, pretože ženy sú vždy mladé. Projekt Podnikatelia volia SDK dostali na starosť naši súpútnici z Únie živnostníkov, podnikateľov a roľníkov, ktorí vstúpili do SDK.“
Na koho bude vlastne zameraná vaša kampaň?
„Nechceme presviedčať presvedčených. Zameriavame sa na tých, čo vo voľbách rozhodnú. To sú prvovoliči, mladí ľudia a tí, čo sú apatickí, čo neveria nijakej politickej strane.“
Vyžiadala si zmena volebnej kampane a utvorenie nových projektov aj zmeny vo volebnom tíme?
„Volebný tím bol už de facto rekonštruovaný. Predchádzajúcej agentúre logicky išlo skôr o sprofesionalizovaný volebný tím, ja som však postavil nový tím na našich ľuďoch, na dobrovoľníkoch, ktorí spolu s nami toto volebné obdobie išli. Prirodzene, že nie všetko môžu urobiť amatéri, a tak čo musia urobiť profesionáli, dáme im do rúk. Kreativitu kampane, nápady a myšlienky sme dali netypicky do rúk mladým ľuďom. Oni najlepšie vedia, ako osloviť ich vrstovníkov. Voľby nechceme vyhrať peniazmi a profesionálmi. Na tomto poli nemôžeme súťažiť s HZDS, ktoré má viac peňazí a vie lepšie zaplatiť ľudí. My chceme vyhrať srdcom, a preto som volebný štáb postavil tak, aby tam boli ľudia, ktorí vedia vložiť do boja srdce. A to je cennejšie ako peniaze.“
Ste schopný garantovať, že už nepríde ku vzniku podobných káuz, akou bola aj aféra okolo pokusu o podplácanie novinárov?
„Túto kauzu považujem za uzavretú. Zaplatili sme za ňu krutú daň. V rozbehnutej kampani sme vymenili štáb, ale všetko zlé je na niečo dobré. Využitie našich ľudí, ich zápalu sa nakoniec ukáže ako dobrý ťah. V spomínanej kauze sa však stále pertraktuje len jedna stránka, a to je otázka konkrétnych počinov. Ja by som však rád ukázal aj na druhú stránku. Zodpovedne vyhlasujem, že nikto z vedúcich politikov SDK nevedel, o akých metódach sa uvažovalo. SDK však dokázala spustiť samočistiaci proces. Túto kauzu nevytiahol na nás protivník, ani SIS, ale nám naklonení novinári. Spustil sa však samoočistný mechanizmus, ktorý sa s celou záležitosťou vysporiadal do dôsledkov. Keby takéto mechanizmy fungovali vo vládnej koalícii, tak dnes nie je Slovensko rozkradnuté.“
Neodpovedali ste mi však na otázku.
„Garantujem, že k podobným prešľapom nedôjde. Urobili sme určité opatrenia, takže k podobnému faux pas už nepríde.“
Mnoho ľudí nevie, čo znamená znak SDK. Môžete ho dešifrovať?
„Logo SDK navrhol pán Cipár a symbolizuje štúrovskú kokardu, ktorú štúrovci v meruôsmych rokoch nosili na prsiach. Päť stužiek symbolizuje päť strán, ktoré sa spojili a utvorili SDK: KDH, DU, DS, SDSS a SZS. Toto spojenie asi najlepšie vystihli prešovskí funkcionári, ktorí ho formovali do hesla Spojili sme sa preto, aby ste zvíťazili.“
Za rozhovor ďakuje
PAVOL PRIKRYL