Každému sa môže stať, že z určitých dôvodov musí zrušiť dohodnutú dovolenku. Nepredvídané okolnosti môžu prekvapiť rovnako klienta, ako aj cestovnú kanceláriu. Cestovku napríklad vtedy, keď sa jej nepodarí naplniť minimálny počet účastníkov zájazdu (sú aj také CK, ktoré garantujú zájazd pri akomkoľvek počte prihlásených klientov). Dôsledkom je buď zrušenie pobytu, alebo presun termínu či iná zmena podmienok. Ak je firma seriózna, zmenu okamžite oznámi klientovi. Ten má právo v prípade závažnej zmeny odstúpiť od zmluvy a CK je povinná vrátiť mu sumu bez stornopoplatkov. To, či sa tak skutočne stane, sa v mnohom odvíja od toho, ako má CK popísané riešenie podobných kolíznych situácií vo svojich Všeobecných a záručných podmienkach (bývajú zvyčajne súčasťou katalógu). Často sa tam napríklad vyskytujú formulácie: "ak sa klient v lehote, ktorú určí CK, k zmene nevyjadrí, CK to chápe tak, že klient so zmenou súhlasí" alebo "CK nepovažuje za závažnú zmenu zabezpečenie hotela rovnakej kategórie, respektíve poskytnutie ubytovania vyššej kategórie pri pôvodnej cene" alebo "CK si vyhradzuje právo zmeniť ceny, ak nastane zmena kurzu voľne zameniteľných mien voči korune o vyše 5 %". S takýmito podmienkami svojho zmluvného vzťahu s CK by sa mal klient oboznámiť ešte pred zaplatením zájazdu (to, či sa oboznámi, závisí len a len od neho). Stornovanie pobytu zo strany zákazníka má tiež svoje pravidlá. Čím neskôr sa klient rozhodne zrušiť pobyt, tým vyšší je stornopoplatok (od 5 do 100 percent ceny zájazdu). Podrobnosti si treba opäť preštudovať vo Všeobecných podmienkach. Pred ujmou, ktorá môže vzniknúť neskorým stornovaním zájazdu, sa však klient môže chrániť poistením. Za neveľkú sumu takto získa istotu, že aj pri nepredvídateľnom zrušení dovolenky - z preukázaných dôvodov - dostane späť okolo 80 percent z ceny zájazdu.
Autor: ru