ku, že demokracie v oboch krajinách fungujú dobre. V oboch krajinách voliči hlasovali za zmenu a strany, ktoré niesli ťažisko transformácie hospodárstva i politiky - maďarskí socialisti a Klausova ODS, boli vystriedané. I keď v oboch krajinách, ktoré boli vybraté spolu s Poľskom za prvých kandidátov na vstup do EÚ a NATO, možno nájsť isté paralely, každá z bývalých postkomunistických krajín má svoje stále zreteľnejšie špecifiká a uberá sa vlastnou cestou. Májové voľby v Maďarsku vlastne potvrdili kontinuitu zmien od roku 1990, v ktorej rámci voliči už trikrát odhlasovali pravicovo-ľavicový obrat. Všetky politické modely boli životaschopné a žiaden sa neskončil krízou. Aj keď nová vláda po voľbách ešte postavená nebola, (troj)koaličná dohoda je na svete Fidesz-Maďarská občianska strana (MPP), Nezávislá maloroľnícka strana (FKGP), Maďarské demokratické fórum (MDF). Problémy medzi koaličnými partnermi nie sú vylúčené - predovšetkým pre osobu Józsefa Torgyána, predsedu FKGP, známeho kontroverznými vyhláseniami i totalitnými vnútrostraníckymi praktikami, obaja partneri z núdze (Fidesz a FKGP) však majú eminentný záujem na tom, aby sa koalícia nerozpadla. Českí voliči sú o niečo konzervatívnejší. K striedaniu pri moci tu došlo len raz od roku 1992, kontinuita vlády Občianskej demokratickej strany (ODS) bola prerušená až v strede druhého volebného obdobia a jej pád predznamenalo zhoršovanie hospodárskych ukazovateľov. Kým český volič hlasoval za stabilitu v politike, obrat Maďarsku v čase politickej i hospodárskej stability bol výrazom akéhosi voličského rozmaru. V oboch krajinách sa vykryštalizoval dvojpólový (pravicovo-ľavicový) politický systém a tesný výsledok je dostatočnou zárukou, že nedôjde k odklonu smerom k totalite. Nacionalisti (MiÉP) sa v Maďarsku dostali do parlamentu, avšak komunisti ostali mimo, čo bolo v prípade ČR naopak. Len nasledujúce parlamentné obdobie ukáže, či "bohatosť" politického spektra a problematické modely koaličnej spolupráce budú prínosom pre demokraciu, alebo politické škriepky skomplikujú legislatívny proces.