cia - podľa slovníka cudzích slov - súlad, zhoda, náhodné stretnutie protikladov a ich následné splynutie - je termín, ktorý evokuje istú nepredpovedateľnosť, výnimočnosť, záhadnosť, a v tomto zmysle je možno vhodným podtitulom pre festival, umožňujúci stretnutie rozličných národných divadelných škôl, odlišných pracovných techník, učebných postupov, v neposlednom rade i umeleckých názorov. „Náhodnosť“ nie je v žiadnom príprade heslom organizačného štábu festivalu, ktorý sa už niekoľko mesiacov pripravuje na príchod ôsmich zahraničných divadelných škôl - partnerov Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Vyjadruje však uvedomenie si krehkosti vzťahov na javisku i mimo neho. Každé divadelné predstavenie má svoju vývojovú krivku od bodu tvorby až po nevyhnutnú derniéru. U študentských predstavení, ktoré vznikajú a zanikajú s príchodom i odchodom študentov do školy či do ročníka, býva polčas rozpadu inscenácií ešte kratší. O to viac si možno vážiť a vychutnávať každý vydarený okamih, každé náhodné strenutie, koicidentálny súlad medzi tými na javisku i v hľadisku.
Vysoká škola múzických umení - ako hlavný organizátor Projektu Istropolitana slávi na jeseň päťdesiate výročie svojho vzniku. Dvanásty ročník festivalu Istropolitana, organizovaný v spolupráci s Medzinárodným divadelným inštitútom, Divadlom West, Štúdiom S a Českým centrom je venovaný tomuto veľkému sviatku. Hoci ťažiskom festivalu sú divadelné predstavenia, na festivale sa okrem organizujúcej Činohernej a bábkarskej fakulty budú prezentovať aj Filmová a televízna i Hudobná a tanečná fakulta VŠMU v Bratislave. Priorita sa tento rok dala prestaveniam, ktoré vznikli ako samostatné študentské projekty, na báze nových, pôvodných textov a scenárov bez priamej pedagogickej réžie. Do tejto kategórie možno predovšetkým zaradiť novú českú hru Martina Glassera Unikanie alebo Cynizmus, ktorú vytvorili študenti DAMU Praha ako štvrtú inscenáciu autorského Divadla na tahu v koprodukcii s Divadlom v Řeznické. Celkom pôvodným projektom je aj muzikál Keď hviezdy padajú…, s ktorým sa predstavuje Litovská akadémia múzických umení. Medzinárodná akadémia hereckej prípravy z Knoxwillu, USA, inscenovala štyri krátke dramatické texty autorky Marie Irene Fornes. Pohyb, vnútorná rytmika a fyzické konanie hercov na javisku tvoria základ umeleckého výrazu študentov tejto školy. Prestížna britská škola vychovávajúca herecké hviezdy prvej triedy - Central School of Speech and Drama z Londýna sa v Bratislave predstaví prácou ročníka postgraduálneho štúdia, v rámci ktorého herci, dramaturgovia, režiséri, scénografi pracujú spoločne na vlastných projektoch. Očakáva sa inovatívne výtvarno-pohybové predstavenie inšpirované špirálovitou skulptúrou z kameňa, dreva a lístia ekologicky angažovaného britského sochára Andyho Golsworthyho. Viaceré zo školských projektov sa presadili aj v rámci profesionálnych divadiel. Brnianska Pěna dní - inscenácia na motívy bestselleru francúzskeho existencialistu Borisa Vian - vznikla z iniciatívy tretieho ročníka ateliéru herectva pod vedením Jakuba Macečeka. Po predpremiére sa však predstavenia ujalo Divadlo 7 a půl v Brne, ktoré ho zaradilo do svojho repertoáru. Už niekoľko mesiacov sa v pražskom Divadle na zábradlí s úspechom hrajú Schwabove Prezidentky. Existenčnú rovinu tejto hry zdôrazňuje cynický humor, hrubozrnný jazyk a vulgárnosť prostredia. V podaní študentiek pražskej DAMU v študentskej réžii Dušana Pařízka sa však z groteskných postáv starnúcich žien podarilo vytvoriť umelecky expresívny obraz krutej každodennosti. Celkom výnimočným je predstavenie Genesis, ktoré s použitím umelecky stvárnených prvkov znakovej reči podľa základných biblických textov so sluchovo postihnutými študentmi naštudovala pedagogička JAMU Zoja Mikotová. Obe predchádzajúce predstavenia už získali ocenenia na viacerých festivaloch.