# Je rozsah ústavných pohotovostných služieb limitovaný?
"V paragrafe 95 Zákonníka práce a v osobitnom rezortnom pokyne sa uvádza, koľko hodín pracovnej pohotovosti možno zamestnancom nariadiť. Pracovná pohotovosť je vlastne čakaním na prácu a je limitovaná 70 hodinami na pracovisku a 90 hodinami doma alebo na inom mieste. V tomto rozsahu sa dá pracovná pohotovosť nariadiť. Dá sa dohodnúť, že práca nadčas alebo aj pracovná pohotovosť nebude zaplatená, ale poskytne sa náhradné voľno."
# Započítava sa pohotovostná služba do priemernej mzdy v plnom rozsahu?
"Pri pohotovostných službách, napríklad 12-hodinových, je väčšia časť čakaním na prácu a dajme tomu len zopár hodín je prácou, to už nie je čakanie na prácu, ale práca nadčas. Závisí to od toho, čo sa počas služby vyskytne."
# Dá sa teda povedať, koľko pohotovostných služieb môže lekár maximálne odpracovať?
"Nedá sa to povedať, pretože
niektorí lekári si za služby vyberajú náhradné voľno, takže akoby to vlastne neodrobili. Lekári môžu odrobiť 150 hodín nadčas a k tomu ešte určitý čas po dohode zamestnávateľov s odborármi. Spravidla to býva 300 hodín ročne. Existuje však paragraf 15, ktorý hovorí, že lekár a zdravotná sestra pokiaľ je ohrozený život a zdravie, skutočne môžu robiť, doslova a do písmena, neobmedzene."
# Neexistuje teda žiadna záväzná norma o ochrane zdravia či bezpečnosti pri práci, ktorá by chránila pacienta pred unaveným zdravotníkom, ktorého výkon môžu poznačiť viaceré služby za sebou?
"Zákonník práce má určité limity, napríklad čo sa týka maximálnej dĺžky pracovnej doby, maximálnej doby práce nadčas a limit nepretržitého odpočinku medzi zmenami. Toto musí mať zamestnanec zabezpečené, myslí sa aj na jeho zdravie. Je tu však jeden problém, práca nadčas sa považuje za prácu, ale pracovná pohotovosť nie, tá je len čakaním na prácu."
Autor: Andrea Kadnárová