Spoločnosť Tatra so sídlom v Kopřivnici, okres Nový Jičín, bola známa v celej RVHP ako výrobca terénnych nákladných automobilov. Okrem armádnych objednávok aj civilný sektor bývalej ČSSR objednával z obranných dôvodov veľa nákladných automobilov Tatra, hoci existovali aj vhodnejšie vozidlá.
Ešte v roku 1989 vyrobila Tatra 15 tisíc nákladných automobilov, ale v rokoch 1993 až 1997 menej ako 3000 ročne. Tatra bola transformovaná a privatizovaná s použitím kupónovej metódy ešte v prvej vlne. V roku 1992 Tatra vyrobila 2650 automobilov pre Líbyu. Tieto automobily boli vtedy zabavené, lebo ich colné úrady hodnotili ako vojenskú dodávku. Tatre za tieto automobily švajčiarska obchodná firma doteraz nezaplatila, hoci súdny spor v tejto veci vyhrala a vrátilo sa 500 automobilov. V roku 1995 ovládla Tatru Škoda Plzeň.
V roku 1997 česká vláda neschválila projekt na finančnú reštrukturalizáciu, ktorý spracoval pred svojím odvolaním minister priemyslu a obchodu Vladimír Dlouhý. Vláda neprijatie projektu oddôvodnila tým, že nebude podporovať mäkké ekonomické prostredie pre problémové podniky. Minister Karel Kühnl potom povedal, že návrh na reštrukturalizáciu Tatry by mal podať manažment Tatry, v takomto projekte by sa mala angažovať aj štátna Konsolidační banka. Predstaviteľ najväčšieho akcionára Tatry - Škoda Plzeň minulý rok povedal, že Škoda na reštrukturalizáciu Tatry použije vlastný projekt. Jeho súčasťou malo byť zastavenie neefektívnej výroby osobných automobilov v Příbore, zníženie zásob, prepustenie časti zamestnancov a odpredaj časti investičného majetku.
ŠTÁT TATRE NIČ NESĽÚBIL
Dávnejšie trvá tlak bánk na Lubomíra Soudka - generálneho riaditeľa Škody Plzeň, aby ozdravil svoj strojársky holding. Ten vyvrcholil oznámením o predaji Tatry nemenovanej americkej firme minulý týždeň v Brne na výstave Autotec. Soudek zároveň priznal, že bude musieť predať stratovú fabriku na výrobu nápojových plechoviek v Ejpoviciac a možno aj fabriku Umformtechnik v Erfurte (Nemecko). Soudek ohlásil prepúšťanie a znižovanie prevádzkových nákladov v Škode. Podľa finančného riaditeľa Škody Iva Nováka musí Škoda rýchlo splatiť Komerční banke 1 mld korún a preto je predaj niektorých majetkových účastí nevyhnutný.
Soudkov skorší zámer vytvoriť vo svojom holdingu silnú automobilovú divíziu, sa v pôvodnej podobe neuskutoční. Jej členmi mali byť okrem Tatry aj Liaz a Škoda Ostrov nad Ohří, výrobca trolejbusov. Soudek nie je schopný odbremeniť Tatru od starých úverov, terajšia vláda sa do tejto akcie angažovať nechce na rozdiel od Klausovej vlády z roku 1996, ktorá určité politické vyhlásenia naznačujúce sanáciu vtedy dala. Soudek toto vyhlásenie nedávno pripomenul v TV Nova. Napriek tomu, že je pred voľbami, minister Karel Kühnl na to reagoval vyhlásením, že štát záväzne nesľúbil vyriešenie finančných bremien Tatry.
Podľa zmluvy o budúcej zmluve, ktorú Soudek podpísal, získa kontrolný balík akcií Tatry - 44 % americká firma SDC Internacional. Predaj by sa mal uskutočniť v auguste za 450 mil. Kč, vyplýva to zo správy ČTK. Meno kupujúcej firmy predstavitelia Škody nechcú potvrdiť. O SDC International ČTK priniesla informácie pochádzajúce z Internetu: firma obchoduje s priemyslovým tovarom pochádzajúcim zo strednej a východnej Európy a predáva ich na svetových rozvojových trhoch. Soudek povedal, že celkové zadlženie Tatry v bankách je 6 mld Kč. Tento rok Tatra počítala s tržbami na úrovni vlaňajška - 7,7 mld Kč, prevažná väčšina má pochádzať zo zahraničia. Tatra počíta so ziskovým hospodárením vo výške 300 mil. Kč, avšak za podmienky, že Komerční banke sa po vzájomnej dohode neplatia úroky z úverov. Tatra zamestnáva v Kopřivnici 7000 pracovníkov, ďalšie prepúšťanie v tejto oblasti bude mať sociálne dosahy.
Objem výroby nákladných automobilov je pomerne malý (minulý rok sa vyrobilo 2600 automobilov) Tatra predáva inovované verzie automobilov pre rôznych zahraničných zákazníkov, medzi nimi aj pre armádu Spojených arabských emirátov. Tatra ponúka rad variantov svojich vozidiel pre vojenské použiti aj pre Armádu ČR. Nákup klasických zbraňových systémov však nepatrí k prioritám Armády ČR. K nám sa doviezlo minulý rok 234 automobilov, v ČR zostalo 386. Podniky holdingu Sipox, a.s., dodávajú 30 % dielov na podvozky všetkých nákladných automobilov vyrobených v Kopřivnici. Aj húfnica Zuzana je postavená na podvozku Tatry. Tatra založila spoločné podniky na montáž automobilov v Brazílii a v Indii.
ZAHRANIČNÍ INVESTORI VYČKÁVAJÚ
Predaj Tatry zviditeľnil zlú finančnú situáciu holdingu Škoda, a.s. Plzeň. Tá je podmienená aj chýbajúcimi zákazkami. Na tento rok Škoda plánovala predaj za 57 mld Kč, ale za prvý štvrťrok sa dosiahol obrat iba 8 mld Kč. Vlastnícka štruktúra Škody je od ukončenia dvoch privatizačných vĺn v roku 1995 dosť ustálená : 25 % vlastní rodinná firma Lubomíra Soudka, asi 18 % Komerční banka a banka IPB, a.s. Praha, a vyše 8 % FNM ČR, ktorý stále nerozhodol o ich predaji. Údajne tretinu akcií vlastnia zahraničné subjekty. Českí bankári neverejne spochybňujú takúto vlastnícku štruktúru Škody. Strategickí zahraniční investori vyčkávajú. Prv sa hovorilo o záujme nemeckého koncernu Siemens o Škodu. V českej tlači sa diskutuje aj o sociálnych dosahoch v prípade ďalšieho hospodárskeho poklesu Škody, ktorý by vyvolal masívne prepúšťanie významného podielu zo 17 tisíc terajších zamestnancov Škody. Mesto Plzeň, kde je väčšina prevádzok Škody, láka na Borské polia zahraničných investorov. Nedávno tu vyrástla fabrika na výrobu televízorov značky Panasonic a Plzeň robí všetko, aby sem pritiahla svetovú elektronickú jednotku Intel. O investícii Intelu v ČR sa má rozhodnúť tento rok.
JURAJ ĎURČENKA