PARÍŽ (PRE SME - STANISLAV MUNDIL, ČTK) - Do organizačnej katastrofy a medzinárodného trapasu hrozí prerásť prebiehajúci štrajk pilotov francúzskej štátnej leteckej spoločnosti Air France, ktorý ochromil leteckú dopravu v krajine a ovplyvnil francúzske letiská.
Prakticky všetkých 3200 letcov Air France štrajkuje od pondelka a môžu pokračovať až do 15. júna. Mohlo by to ťažko postihnúť majstrovstvá sveta vo futbale, na ktorých sa od 10. júna vo Francúzsku zúčastní rekordný počet 32 tímov a zo zahraničia by sa na ne malo prísť pozrieť milión ľudí.
Ambíciou organizátorov je predstaviť Francúzsko ako modernú, efektívnu a elegantnú krajinu, ktorá drží krok s dobou a má pri tom štýl. Veľkú úlohu pri tom mala zohrať práve Air France, ktorá je oficiálnym leteckým dopravcom šampionátu a väčšina jej lietadiel je už týždne pomaľovaná emblémami majstrovstiev a ohromnými postavami hráčov v dresoch jednotlivých účastníkov. Pokiaľ však nebude štrajk ukončený, bude musieť Air France nájsť prostriedky, ako splniť záväzok dopravovať všetky tímy a funkcionárov medzi jednotlivými mestami. Naviac sa od včerajška začalo do Francúzska schádzať asi 9 tisíc novinárov do práve otvoreného tlačového strediska majstrovstiev a v priebehu tohto týždňa má priletieť 24 výprav s účastníckych krajín. Hrozbu organizačných zmätkov naviac podčiarkuje ohlásený štrajk niektorých železničných odborov, ohlásený na koniec tohto týždňa.
Jadrom sporu medzi pilotmi a vedením Air France je chystaná úspora na platoch pilotov vo výške 500 miliónov frankov ročne. Vedenie tvrdí, že ich platy sú výrazne vyššie ako u britských alebo nemeckých konkurentov. Piloti čísla spochybňujú a nepáči sa im, že sa majú obmedzovať i napriek tomu, že Air France bola minulý rok prvýkrát po mnohých rokoch zisková. Napriek tomu, že Francúzi sú k štrajkom obvykle skôr tolerantní a obdivuhodne znášajú ich dôsledky, tentoraz sa zdá situácia trochu odlišná - v dôsledku načasovaniu štrajku, aj preto, že piloti patria k privilegovaným a najlepšie plateným profesiám a väčšina ľudí má za to, že podobné drastické prostriedky by mohli skôr využiť zamestnanci v iných, omnoho postihnutejších odboroch. Zatiaľ čo pravicový denník Le Figaro priamočiaro píše, že letci držia Francúzsko ako rukojemníka, aj ľavicový Liberation tvrdí, že aj keď sťažnosti letcov sú pochopiteľné, ich prostriedky už omnoho menej. Pozoruhodné je, že štrajkové nešťastie postihlo ľavicovú vládu a konkrétne komunistického ministra dopravy Jeana-Clauda Gayssota, ktorého premiér Lionel Jospin lišiacky vymenoval do funkcie okrem iného aj kvôli rokovaniu so vzpurnými a obávanými vodičmi kamiónov. Zatiaľ čo ich protesty minulý rok na jeseň sa vyriešili pomerne rýchlo a bezbolestne, nádeje, že sa to bude opakovať s dokonale jednotným odborovým zväzom pilotov, sú omnoho menšie.