ŽILINA (SME - jf) - Z pôvodne plánovaných 24 diaľničných tunelov sa bude na Slovensku stavať asi 20, povedal generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Ján Mikolaj počas otvárania prvej medzinárodnej výstavy Tunely 98 v Žiline. Prvú a najradikálnejšiu redukciu investícií do tunelov oznámil nedávno podpredseda vlády Sergej Kozlík a včera ju potvrdil aj J. Mikolaj. Odstupuje sa od výstavby dvojprofilových, teda štvorprúdových, diaľničných tunelov, čím sa v štátnom rozpočte „ušetrí“ približne 30 miliárd korún. Tento prepočet sa opiera o aktuálnu cenu: 1 miliarda za výstavbu jedného kilometra z celkovo projektovaných 30 km diaľničných tunelov na Slovensku. „Jednoprofilové tunely na Slovensku postačia, keďže ich projektovaná priepustnosť dosahuje 3500 vozidiel za hodinu, čo podľa hustoty diaľničnej dopravy stačí na ďalšie dve desaťročia,“ uviedol J. Mikolaj. Tohto roku sa do diaľničného programu už investovalo 5,5 miliardy z plánovaných 11,5 mld Sk na rok 1998. V súčasnosti sa v rôznych fázach výstavby nachádzajú štyri diaľničné tunely i 50 diaľničných mostov. Prieskumné štôlne tunelov sú prerazené na Branisku a Ovčiarsku, príprava na razenie štôlne prebieha intenzívne na úseku Čadca-Horelica. Začiatok razenia najväčšieho tunela na Slovensku pri Višňovom (7415 metrov) sa očakáva koncom augusta, začiatkom septembra. Exprezident Svetovej tunelárskej asociácie ITA, vo svete uznávaný odborník Zdeněk Eisenstein pre SME povedal, že napriek snahe SR stavať diaľnice prevažne vlastnými silami, najmä výstavba tunelov sa nezaobíde bez uplatnenia technológií a skúseností špičkových svetových stavebných firiem.