škôl - pražskej DAMU, brnianskej JAMU a bratislavskej VŠMU. Pražskí študenti sú už tradične viac zameraní na vecnosť a "coolness" prístup k tvorbe ľudských osudov, brnianski stavili na ozvláštnenie a štylizované atrakcie a bratislavskí sa pustili do sveta konkretizácie živej reality a komunikovania neprenosnosti skúseností. Aj preto zazneli práve výpovede slovenských adeptov herectva ako posolstvá z hlbín súčasného znepokojenia.
Predstavenie Na koho to slovo padne (G. Görgey), vytvorené ako skupinový portrét odlišností, zaujalo a nadchlo natoľko, že Jan Schmid, režisér a riaditeľ Divadla Ypsilon a pedagóg DAMU, ponúkol svoje divadlo ako priestor pre budúce pozvanie. Pravdepodobne v novembri by študenti mali vystúpiť s touto nesmierne aktuálnou výpoveďou o zvrátenosti ľudských postojov v Divadle Ypsilon ako jeho hostia. Predstavenie získalo maximum sympatií a umiestnilo sa v diváckom hodnotení na prvom mieste. Pražská prehliadka Zlomvaz má len divácke hodnotenia predstavení, je nesúťažná a verí mienke publika, ktoré napokon vždy neomylne siaha po najlepšom súste. Hneď v závese zabodovalo u divákov aj ďalšie bratislavské predstavenie: Zahraj to ešte raz, Sam (W. Allen) v réžii J. Krekáňa, so žiarivou účasťou štyroch slovenských krások a výborných adeptiek herectva (v samozrejmom súlade s výkonmi mužských protagonistov). Tretie miesto získala pražská DAMU s predstavením Zojkin byt (Bulgakov) v réžii hosťujúceho ruského režiséra S. Fedotova. Hneď za ním však ocenilo publikum aj ďalšie bratislavské predstavenie z VŠMU Orchester (Anouillh), v ktorom so študentmi hrá aj ich pedagogička E. Vášáryová (réžia M. Huba). Veľkolepo koncipovaná postmoderna s afektovane efektnou štylizáciou vo Figarovej svadbe podľa Beaurmarchaisa a Voltaira, ale najmä Turiniho, s hudbou W. A. Mozarta v beatovom duchu, zaujala v repetitívnosti princípu kruhového blúdenia predovšetkým skvelými speváckymi výkonmi brnianskych muzikálových hercov a činohercov. Kostýmovaním výtvarne pozoruhodne vyladili súzvuk hudobných a výtvarných prvkov. Réžia slovenského režiséra, študenta JAMU M. Čičváka a dramaturga, Slováka z bratislavskej VŠMU hosťujúceho v Brne, M. Kubrana tentoraz len preukázala ich orientáciu v prúdení módnych vĺn postmoderny. K zaujímavostiam festivalu patrilo aj predstavenie JAMU inšpirované textami Jiřího Kolářa a jeho výtvarným videním, inscenácia Mor v Aténach. Marivauxov Experiment (pôvodný názov Spor, hraný na Slovensku ako Dotyky a spojenia) patril k štandardným hereckým prácam z DAMU, podobne ako ďalšia hra W. Allena Smrť (v réžii J. Nvotu, a. h., získala ambicióznu kompozíciu v strojení hlavnej postavy protagonistu do troch odlišných podôb indivídua v situácii rozporu a váhania či vajatania). Hosťujúci americkí študenti sa predstavili kompozíciou 36 Exposures so skupinou GATE, kde počas jednoročného štúdia herectva sa pod vedením G. Abelsa zoznamujú s najrôznejšími hereckými technikami, od Tai chi po Čechova. I. Vyskočil priblížil svoj netradičný prístup k alternatívnosti hereckých prístupov v produkcii Párkař a JAMU všehochuť doplnila Lettsovým Zabijakom Joeom. Triumf ocenení pre študentov VŠMU znovu potvrdil kvalitu študentov herectva a réžie z bratislavskej umeleckej vysokej školy, ale aj ich zmysel pre čas nášho života.
Autor: ZUZANA BAKOŠOVÁ-HLAVENKOVÁ (Autorka je kritičkou a