Sklenené plastiky svetoznámeho parížskeho umelca Erika Dietmana v Štátnej galérii v Banskej Bystrici

V Štátnej galérii v Banskej Bystrici je sprístupnená výstava z najnovšej tvorby významného európskeho umelca - sochára, maliara, grafika Erika Dietmana (nar. 1937 vo Švédsku), pôsobiaceho od roku 1959 v Paríži. Dietman sa v priebehu 60. rokov zapojil ...

V Štátnej galérii v Banskej Bystrici je sprístupnená výstava z najnovšej tvorby významného európskeho umelca - sochára, maliara, grafika Erika Dietmana (nar. 1937 vo Švédsku), pôsobiaceho od roku 1959 v Paríži. Dietman sa v priebehu 60. rokov zapojil do hnutí Fluxus a Nový realizmus, nikdy sa však s nimi priamo neidentifikoval. V prvej polovici 60. rokov vytvoril sériu obalovaných a deštruovaných objektov na výrazovej báze práce s nájdeným predmetom. Pracoval prevažne v duchu poetiky dadaizmu a surrealizmu, využívajúc poznatky konceptualizmu. Prvú samostatnú výstavu mal v roku 1964 v Turíne. V roku 1968 vyzval Dietmana Alex Mlynárčik, popredný konceptualista a akčný umelec, k účasti na medzinárodnej výstave mladých autorov Danuvius, ktorá sa v roku 1968 uskutočnila v Bratislave. Dietman sa tu plánoval usadiť, avšak pamätný august 1968 všetko zmenil. Zo zámeru zostala len výtvarná akcia - Zem, ktorá zostala. Symbolizuje rozlúčku so slobodou vo vtedajšom Československu. Konzervovaná zem zo Slovenska bola mail-artom rozposlaná do celého sveta s výzvou jej vrátenia po návrate slobody do krajiny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výstava v banskobystrickej galérii je po legendárnom Danuviuse druhým vystúpením Dietmana u nás. Autor tu vystavuje kolekciu 150 sklenených plastík - objektov, ktoré boli vytvorené v rokoch 1993-97 v známom medzinárodnom centre umeleckého skla Cirva v Marseille. Prezentované sklenené plastiky z obdobia okolo polovice 90. rokov predstavujú akúsi postmoderne prehodnotenú syntézu doterajšej autorovej tvorby. Nosným prvkom relatívne ucelenej kolekcie je balansovanie medzi úžitkovým, dekoratívnym a voľným, ktorého základom je princíp hry, grotesky a absurdity. Dôležitým je i prvok zvláštnej autorskej rebelskej poetiky a komentovanie vlastných prác často bizarnými názvami. Jednotlivé plastiky sú vytvorené v masívnej hmote fúkaného skla, farebne i materiálov v bohato štruktúrovanej škále. Výstava je komponovaná do niekoľkých tematizovaných celkov. Tzv. čierna kolekcia nazvaná Zamestnaný v banke spermií je vytvorená z masy nepriehľadného čierneho skla a pôsobí sarkasticky, až morbídne. Celok plastiky je dotvorený kontrastnými bielymi detailami evokujúcimi ejakuláty. Viacero súborov Dietman tematicky odkazuje na svet samotného umenia. Ide o špecifické citácie, pocty a interpretácie, v ktorých sa autor pokúša v duchu estetiky citovaného vtipne a hravo rozobrať svoje vlastné dielo (Miró, Munchovi, Modrá pre Longa, Kleina, Grosza..., Prerafaelita a iné). Veľký červený súbor, vytvorený v transparentnej krvavočervenej hmote skla, venoval Dietman otázkam ľudskej agresivity, militantnosti a deštrukcie. Transparentnú hmotu sugestívne pôsobiaceho červeného skla autor perforuje a kombinuje zväčša s kovovými nájdenými prvkami - rúrkami, drôtmi, evokujúcimi zbrane a agresiu deštrukcie. Na niektorých sú zase perforácie do skla akoby opätovne scelované drôtmi. Tu sa Dietman vzdialene blíži princípu svojich raných prác s leukoplastom. Značná časť diel na výstave potom odkazuje na tému erotiky, pohlavnosti a zmyselnosti, ktorým sám autor priznáva jeden z dominantných inšpiračných zdrojov celej svojej tvorby. Ďalšie cykly plastík sú motivované prírodnými reáliami a časť diel odkazmi na literatúru. Akcentovaný slobodný subjektivizmus, miešanie princípov voľného a dekoratívneho, tematizovanie odkazujúce na vývin umenia, hybridný charakter medzi estetizáciou tradičnou a neokonceptuálnou, neodadaistický a surrealistický princíp tvorenia, ironizovaný dištanc od témy - to všetko vytvára pocit blízky postmodernej kreativite.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: ALENA VRBANOVÁ (Autorka je výtvarnou kritičkou a

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 596
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 719
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 143
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 352
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 874
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 883
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu