Štyri rôzne preukazy žiadali policajti, kým sme sa dostali na zostrih filmu Armageddon, v ktorom hrá hlavnú úlohu Bruce Willis. Štyridsať minút fantazmagorickej sci-fi stačilo, pri scénach vyžadujúcich smútok a porozumenie sa publikum nahlas smialo. Hollywoodska superhviezda to takisto zobrala s humorom a ubezpečila, že keď diváci uvidia celý film, zaplačú tam, kde bude treba. Don Johnson, známy zo seriálu Miami Vice, vyzerá tak mladistvo, až sa nechce veriť, že Melanie Griffithová ho opustila pre nezriadené holdovanie alkoholu a drogám. Hrá v mimosúťažnom filme Goodbye Lover od Rolanda Joffého. Vyznal sa z lásky k Európe, ktorú rád navštevuje, a hoci v Cannes je po prvýkrát, Francúzsko pozná. Na otázku, prečo v poslednom čase tak málo nakrúca, povedal, že to nie je jeho vina.
Benjamín súťaže, Dán Thomas Vintenberg, v pondelok oslávil 28. narodeniny a prezentoval sa pozoruhodným filmom Rodinná slávnosť. V roku storočnice kina si štyria dánski filmári (experimentátori, vrátane Larsa von Triera, nazvali svoju skupinu Dogme 95) určili desatoro striktných pravidiel, z ktorých spomeňme len tie najpikantnejšie. Nakrúcať sa môže len v pravých exteriéroch, kamera musí byť na pleciach, film farebný, filtre a rôzne iné technické vymoženosti sú zakázané. V tomto duchu bol realizovaný aj Vintenbergov príspevok o tajomstve rodiny, ktoré sa obnaží na šesťdesiatinách otca. Hektická kamera a preexponované herecké výkony dodávajú tejto psychologickej snímke zvláštne čaro.
Francúzov zastupovali v uplynulých rokoch väčšinou krváky alebo uhovorené nudné filmy. Tento rok je ich kolekcia zaujímavá. Vysnený život anjelov od jediného debutanta súťaže Ericka Zenca je o dvoch odlišných mladých ženách. Isa prijíma život tak, ako ide, a Marie revoltuje najmä proti svojmu sociálnemu zaradeniu. Príbeh sa odohráva v Lille a je zaujímavou psychologickou sondou do súčasnosti. Taliansky režisér Nanni Moretti sa vo svojom najnovšom filme Apríl už opakuje, napriek všetkému snímka kritizujúca politickú situáciu v Taliansku hýri vtipnými dialógmi a nápadmi.
A ešte raz o Armageddone. Vraj najväčšia a dlho neprekonateľná šou bola v noci v canneskom kasíne, ktoré sa premenilo na vesmírny koráb. Už na schodoch horelo auto, nad hlavami hučali lietadlá, dymilo sa, premietali sa ukážky z filmu, obsluhovali čašníci a čašníčky vo vesmírnych kostýmoch s červenou prilbou na hlave. V simulátore, na ktorý stál dlhý rad, padali s dokonalým efektom meteority. Jednoducho večer malého školenia pred vstupom do tretieho tisícročia. Takto sa robí reklama a takto sa rodia kasové trháky.
Autor: EMÍLIA KINCELOVÁ, Cannes (Autorka je stálou