V centre pozornosti tvorcu sú adolescenti, ktorí sú mu veľmi blízki. Na otázku, prečo sa im toľko venuje, sa len usmial a čudoval, prečo sa ho na to vždy pýtajú. Odpoveď znela: "...lebo detstvo, presnejšie jeho koniec, je pre mňa stále najbúrlivejšie, najhorúcejšie a najvášnivejšie obdobie môjho života. Poznal a okúsil som jeho úskalia, ale pozor - nebol som martýr, ani ma rodičia neničili. Naopak, boli to milí a šarmantní ľudia." Film hovorí o mladom Nicolasovi tyranizovanom do neurózy otcom, chlapcovi s obrovskou predstavivosťou a fantáziou, vymykajúcemu sa z rámca priemeru, ktorý v škole v prírode príde v závere k šokujúcemu a krutému poznaniu. Pozoruhodný bol aj tchajwanský film Diera od režiséra Tsai Ming-lianga. Pomalé tempo, hustý dážď, dvaja ľudia v premoknutom dome takmer pred rozpadnutím a ešte k tomu strašná správa, že Tchajwan zachvátil neznámy vírus. Modelová situácia alegorického príbehu na prahu ďalšieho tisícročia. Nevedno prečo, vždy prezentovaného apokalypticky.
Miláčik canneského festivalu, Angličan Ken Loach, režisér filmov Padajúce kamene, Lady Bird či Krajina a sloboda, tentoraz situoval príbeh Volám sa Joe (My Name Is Joe) do Glasgowa. Príbeh lásky, plný humoru a porozumenia, vášne a nebezpečenstva, na pozadí reálnej situácie 90. rokov, predostrie vzťah vyliečeného alkoholika Joea a sociálnej pracovníčky Sarah. Ich príbeh presne reflektuje realitu súčasného Glasgowa, a preto mu divák od začiatku do konca verí. Loachovi vlastne verí vždy, v tom je sila jeho výpovede. Permanentný boj proti drogám, prostitúcii a násiliu je poňatý ako súčasť života, nie ako niečo mimoriadne a šokujúce. Také sú 90. roky, treba ich akceptovať a eliminovať tieto nežiaduce javy, zdôrazňuje režisér. Loach, ktorého považujú za jedného z najspoľahlivejších režisérov, ani tentoraz nesklamal. Väčšinou obsadzuje svoje filmy nehercami, v tomto sa však na nich spoľahnúť nemohol. Hlavné úlohy snímky, ktorá sa iste dostane do užšieho skrutínia pri rozhodovaní poroty, zveril Petrovi Mullanovi a Louise Goodallovej.
Autor: EMÍLIA KINCELOVÁ, Cannes (Autorka je spolupracovníčkou