BRATISLAVA (SME - rf) - Riešenie nepriaznivej finančnej situácie železníc podľa riaditeľa ŽSR Michala Lazara existuje, ale to nie je už len vecou manažmentu. "Sme viazaní právnym postavením železníc. My napríklad vykazujeme aktíva 66 miliárd korún, čo je obrovský balík peňazí, ale v podstate s týmito aktívami vôbec nemôžeme pracovať na využívanie, či už zhodnocovanie, kapitalizáciu aktív alebo ich používanie ako záložné právo," povedal. Znamená to, že množstvo nehnuteľností vo vlastníctve ŽSR chátra, pretože železnice nemajú na ich údržbu, no predať ich zo zákona nemôžu. "Preto ja osobne by som nesmierne privítal premenu železníc na akciovú spoločnosť, ktorá by mnoho problémov vyriešila, ale, bohužiaľ, od 1. januára 1999 to nebude, keďže tento zákon prerokovaný zatiaľ nebol a do volieb už ani nebude, takže v optimálnom prípade to môže byť od 1. januára 2000," myslí si M. Lazar. Dodal však, že akékoľvek odkladanie bude sťažovať a predražovať riešenie na železnici. Akciová spoločnosť by bola stopercentná štátna a. s., ktorej zakladateľom by bolo ministerstvo dopravy. Ku skutočnosti, že železnice dostávajú oproti iným infraštruktúrnym projektom, hlavne diaľniciam, smiešne malé sumy, poznamenal, že "necítim sa byť odborníkom na výstavbu diaľnic, ale mne chýba vyváženosť v rámci rezortu dopravy. Môj osobný názor je, že diaľnica je vec, ktorá tu bude aj o 50 rokov, som zástanca financovania takýchto projektov aj zo zahraničia, nie som však presvedčený o tom, či je rozumné v tejto chvíli čerpať všetky možné rezortné zdroje na diaľnice a železniciam nechávať podiel, ktorý je značne nepatrný v porovnaní s rozvojom diaľnic. Pretože problém rozvoja železníc príde na stôl v ten deň, ako bude môcť prísť, akonáhle bude, povedzme, program diaľnic skončený a bude taký nakumulovaný, v takých astronomických objemoch, že asi by bolo rozumnejšie riešiť to paralelne".
Autor: SME-rf