BRATISLAVA (SME - rf) - Odborárski predáci upozorňujú vo svojich vyhláseniach okrem nezáujmu štátu o ŽSR aj na tunelovanie železníc. Vo februári tohto roka predseda OZŽ I. Sedláček obvinil niekoľko spoločností, ktoré mali byť blízke vedeniu železníc, že sa podieľajú na ich tunelovaní. Jeho obvinenia sa zatiaľ nepotvrdili. Časť materiálov, ktoré mal k dispozícii, v súčasnosti prešetrujú orgány činné v trestnom konaní. Odborári na šafárenie s majetkom ŽSR začali upozorňovať už vlani začiatkom leta. Podľa dostupných materiálov treba za vtedajším šafárením vidieť hlavne ekonomického námestníka ŽSR Pavla D., ktorý v rokoch 1995 až 1996 uzatváral za ŽSR zmluvy o peňažných vkladoch, kúpe akcií a cenných papierov bez prerokovania s ďalšími členmi vedenia ŽSR a bez súhlasu ministerstva dopravy, čím železnice poškodil o stovky miliónov. Paradoxne ten istý človek neskôr vyjadril počudovanie, prečo nikoho nezaujíma, aké obrovské finančné zľavy boli poskytované pri nákladnej doprave rôznym prepravcom a špedičným firmám, ktorých spolumajiteľmi sú podľa niektorých indícií bývalí manažéri ŽSR či pracovníci ministerstva. Podľa neho ŽSR prišli pri často neopodstatnenom poskytovaní zliav o 5 až 6 miliárd korún. Ešte pred "prevalením" sa tohto problému z funkcie riaditeľa ŽSR odstúpil B. Sinai, ktorého dosadili VSŽ Košice. Mnohé, pre ŽSR nevýhodné transakcie, sa spájali práve s touto firmou. Napríklad na železničných staniciach boli obežníky generálneho riaditeľstva, ktoré hovorili o tom, že pre istú košickú firmu musia všetky železničné stanice v SR zvážať železný šrot podľa predpisu o služobných zásielkach, čiže zadarmo. To bola iba jedna z mála činností železníc, na ktorých strácali. Z doposiaľ zverejnených a známych informácií vyplýva, že šafárenie a rozkrádanie majetku ŽSR pochádza z čias ministrovania spolumajiteľa košického kolosu VSŽ - Alexandra Rezeša. V lete 1997 vymenovaný nový generálny riaditeľ ŽSR Michal Lazar počas prvého týždňa vo funkcii zrekonštruoval celý manažment a prehodnotil 1000 nevýhodných prepravných zmlúv. Keďže M. Lazar bol spolumajiteľom úspešnej spoločnosti Columbex a pri jeho nástupe do funkcie práve doznievalo obdobie, keď odborári objavili šafáranie s majetkom železníc, ani on sa nevyhol podozreniam z tunelovania prostredníctvom svojej spoločnosti. Zatiaľ všetky podozrenia vyvrátil a vysvetlil a časť materiálov, ktoré sa spájajú s osobami z celého manažmentu, už vedenie ŽSR buď vysvetlilo, alebo ich preverujú na polícii. Napriek tomu, že ešte stále sa terajšie vedenie pred odborármi úplne neočistilo z podozrenia z tunelovania železníc, nachádzajú obidva subjekty spoločný bod - problém s nedostatočnou dotáciou zo strany štátu.
Autor: SME-rf