Podľa podpredsedu vlády Sergeja Kozlíka je na železniciach prezamestnanosť 25 000 zamestnancov. Odborári však poukazujú na skutočnosť, že na jedného zamestnanca ŽSR pripadá najviac prepravených ton tovaru spomedzi okolitých krajín. Riaditeľ ŽSR M. Lazar sa zatiaľ o prepúšťaní nechce vyjadrovať, pretože sa spolieha na analýzu, ktorá by mala byť vypracovaná koncom tohto roka, a podľa nej sa chce orientovať, v ktorých oblastiach železníc je prezamestnanosť. Doteraz však nikto nevysvetli, či na železniciach je prezamestnanosť a aká veľká. Celkový počet zamestnancov ŽSR je okolo 50 tisíc, čím sú ŽSR najväčším zamestnávateľom na Slovensku. Druhá najväčšia štátna firma je Slovenská pošta s 19 tisíc zamestnancami.
ŽELEZNICE SR
Železnice SR spravujú majetok štátu. V osobnej doprave plnia sociálnu úlohu tým, že poskytujú výrazné zľavy z cestovného pre určité skupiny cestujúcich - pre pracujúcich, žiakov, študentov, dôchodcov a podobne. Ceny cestovného v osobnej doprave sú navyše štátom regulované, čiže nie sú komerčné. Zľavy pre určité skupiny cestujúcich poskytuje železnica na základe zmluvy o plnení výkonov vo verejnom záujme medzi štátom a ŽSR. Štát má straty ŽSR spôsobené poskytovaním zliav vykrývať dotáciami zo štátneho rozpočtu. Štát to však robí nedostatočne a osobná doprava je výrazne stratová, čo ovplyvňuje celkový hospodársky výsledok železníc.
DOTÁCIE PRE ŽSR
V roku 1996 predstavovala štátna dotácia pre železnice 2,75 miliardy korún, z toho na osobnú prepravu v rámci zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme 1,998 miliardy, na investície 620,069 milióna a na podporu kombinovanej dopravy 135 miliónov. V roku 1997 bola štátna dotácia 2,9 miliardy, z toho na osobnú dopravu 2,2 miliardy, na investície 608,091 milióna a na kombinovanú dopravu 98 miliónov. Napriek rastúcim nákladom a rastúcim cenám pohonných hmôt, zvyšovaniu platov, zvyšovaniu cien opráv a podobne, predstavuje štátna dotácia pre rok 1998 najnižšiu sumu za posledné roky - 2,51 miliardy Sk, z toho na osobnú dopravu 2,2 miliardy, na investície 250 miliónov a na podporu kombinovanej dopravy 60 miliónov. Podľa výpočtov stačí investičná dotácia 250 miliónov iba na necelých 17 kilometrov rekonštrukcie trate podľa európskych noriem.
ČÍSLA
Celková dĺžka železničných tratí na Slovensku je 3667 kilometrov, z toho jednokoľajných je 2644 a dvojkoľajných 1023 km. Elektrifikovaných je 1472 km tratí. Železničných tunelov je na Slovensku 86, z toho 69 jednokoľajných a 7 dvojkoľajných, mostov je 2276. Železničných staníc, nákladíšť a zastáviek je 936, z toho samostatných staníc je 226.
VOZŇOVÝ PARK
Z vyše 2000 osobných vozňov ŽSR je asi polovica staršia ako 20 rokov a 13 percent starších ako 30 rokov. V rýchlikovej doprave treba úplne zmodernizovať 150 a čiastočne 345 vozňov. V minulom roku v ŽOS Vrútky, a. s., zrekonštruovali prvých 26 vozňov a takýmto tempom každý rok by sa malo pokračovať do roku 2000. Aj keď sú modernizované osobné vozne pre IC vlaky stavané na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, súčasné traťové pomery umožňujú rýchlosť 100-120 km/h a len výnimočne rýchlosť 140 km/h.
ÚVERY na sanáciu
Vláda SR vlani prevzala štátnu záruku za bankový úver vo výške 200 mil. USD pre ŽSR. V skutočnosti sa podarilo na sanáciu škôd a stabilizáciu hospodárenia ŽSR vybaviť 135 miliónov dolárov.
Autor: rf