Konflikt má korene v starej a nevyriešenej otázke národnej identity, či je Izrael židovský štát s dôrazom na slovo "židovský", alebo je to štát pre Židov, normálna, moderná, demokratická krajina, kde Židia tvoria väčšinu obyvateľstva. Posilou pre stúpencov sekularizmu boli prisťahovalci, len za poslednú dekádu 800 000 ľudí z bývalého Sovietskeho zväzu, z ktorých veľká väčšina nie je nábožensky založená. Dnes dve tretiny Izraelcov definujú sami seba ako svetsky založených. Tretinu nábožensky zmýšľajúcich obyvateľov a zároveň 10 % celkovej populácie tvoria ultraortodoxní veriaci, čiže Haredim (bohabojní), odlišujúci sa od ostatných čiernymi klobúkmi a šatami. I náboženská menšina sa v poslednom období stala trúfalejšou. Po nedávnej reforme hlasovacieho systému vyšli náboženské strany z posledných volieb lepšie ako kedykoľvek predtým a získali 23 zo 120 kresiel v parlamente. Okruh nábožensky založených obyvateľov rastie, čiastočne preto, lebo duchovné záležitosti v Izraeli prekvitajú. Boj o sabat, čiže sobotu je zvlášť intenzívny. Ortodoxný judaizmus predpisuje deň odpočinku a bohoslužieb, no mnohí svetskí Izraelčania dávajú prednosť cestovaniu, kinu alebo nákupom v jediný voľný deň. Mnohé predmestské nákupné centrá nedržiavajú zákon o sabate a otvárajú aj v sobotu, aby vyhoveli rodiacim sa požiadavkám konzumu. Ultraortodoxní Židia na to reagovali veľmi prudko. Monopol rabínov na sobáše a pohreby je ďalším kameňom úrazu. Prisťahovalci, ktorí oficiálne nie sú Židmi, teda tí, ktorých matka nie je Židovka alebo nekonvertovali obradom vedeným ortodoxným rabínom, sa nesmú v Izraeli sobášiť a existuje iba málo miest, kde ich možno pochovávať. Ďalšou problémovou otázkou sú vzťahy s Palestínčanmi. Asi 56 % svetsky zmýšľajúcich Izraelčanov podporuje mierový proces v porovnaní s iba 9 percentami Haredimov a 24 percentami moderných ortodoxných Židov.
Nábožensky zmýšľajúci sa začali báť, že ak ich svetskí bratia nebudú naďalej poslúchať prikázania zákona, prestanú byť Židmi. Dokonca niektorí sekularisti sa boja, že príliš veľa ľudí z ich radov sa odcudzuje svojmu dedičstvu kvôli znechuteniu nad správaním ortodoxných bratov. "Táto vojna bude pokračovať," tvrdí El-Harar, ortodoxný Žid, "až kým nepochopíme, že sme vlastne všetci bratia a musíme navzájom spolu vychádzať."
Autor: TIME, vil