Sloboda prejavu a novela volebného zákona

Slobody prejavu a informácií sa týka aj zákon o voľbách, ktorého novelu pripravila skupina koaličných poslancov. Tento zákon vyvolal už nemálo kritických reakcií nielen doma (napríklad stanovisko komisie Konferencie biskupov Slovenska sme uverejnili ...

Slobody prejavu a informácií sa týka aj zákon o voľbách, ktorého novelu pripravila skupina koaličných poslancov. Tento zákon vyvolal už nemálo kritických reakcií nielen doma (napríklad stanovisko komisie Konferencie biskupov Slovenska sme uverejnili v utorok 5. mája), ale aj v zahraničí. Základná otázka totiž znie - kedy, ak nie pred voľbami, majú mať občania čo najväčší prísun informácií, aby sa mohli slobodne a zodpovedne rozhodnúť, komu majú zveriť správu štátu na najbližšie obdobie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pripomienky voči návrhu volebného zákona pripravilo aj Medzinárodné centrum proti cenzúre - ARTICLE 19, so sídlom v Londýne. Autorka analýzy H. Darbishireová píše, že "navrhnutá novelizácia vzbudzuje veľké obavy, pretože by obmedzovala slobodu médií, predovšetkým súkromných elektronických médií a pravdepodobne aj tlačených médií pri poskytovaní úplného spravodajstva o volebnej kampani". Pri vypracovaní analýzy vychádzala autorka z porovnania existujúcej i navrhnutej legislatívy a medzinárodných noriem na ochranu slobody prejavu a informácií.

SkryťVypnúť reklamu

Pri vychádzaní z čl. 26 Ústavy SR analýza konštatuje, že "povolené obmedzenia... sa nevzťahujú na reguláciu médií počas volieb a v každom prípade sú veľmi úzko formulované, pretože musia byť interpretované v rámci požiadavky, že toto obmedzenie je v demokratickej spoločnosti potrebné. V čase volieb, ktoré sú základným aspektom demokratického procesu, by mal byť v spoločnosti povolený čo najväčší tok informácií".

V analýze sa vyjadrujú obavy z toho, že čl. 23 ods. 1 obsahuje ustanovenie, že počas oficiálnej 30-dňovej kampane sa môže viesť volebná kampaň iba v štátom financovaných elektronických médiách. Autorka tvrdí, že súkromné médiá musia mať slobodu vysielať vlastné predvolebné programy (okrem priamych programových blokov strán a kandidátov aj správy, analýzy...) - každý zákaz takéhoto vysielania je priamym porušením medzinárodných noriem a slovenských záruk slobody prejavu a informácií.

SkryťVypnúť reklamu

Zákaz vysielať volebné prejavy a volebné kampane a uverejňovať akékoľvek vonkajšie prejavy ($ 23 ods. 3) je podľa analýzy "jasným porušením práva elektronických médií referovať o volebnej kampani".

Article 19 takisto odporúča, aby tlačené médiá neboli pri spravodajstve o volebnej kampani obmedzované a mali voľnosť publikovania politických správ aj počas posledných 48 hodín pred začiatkom volieb. Argumentuje sa aj tým, že tlačené médiá majú v demokratických štátoch minimálne rovnakú a obyčajne väčšiu slobodu pri referovaní o volebnej kampani ako elektronické médiá.

V uplynulých dňoch bola na Slovensku poradná skupina amerického Národného demokratického inštitútu pre medzinárodné záležitosti (NDI), ktorá pripravila analýzu novely zákona o voľbách do NR SR. V jej stanovisku sa o. i. konštatuje, že hoci slovenský volebný zákon "zohľadňuje množstvo medzinárodných noriem pre volebný proces, dôležité aspekty navrhovanej novelizácie sú v rozpore s medzinárodnými trendmi pre demokratické voľby".

SkryťVypnúť reklamu

Z hľadiska slobody prejavu a informácií sa v analýze NDI konštatuje, že zákon a navrhovaná novelizácia sú dôvodom na vážne znepokojenie aj z hľadiska obmedzenia politických strán v ich prístupe k médiám a zákazu vstupu súkromných rozhlasových a televíznych staníc do volebnej kampane. Primeraný prístup k médiám je nesmierne dôležitý pre strany a kandidátov, aby sa mohli o svoje názory podeliť s voličmi, a pre voličov, aby boli primerane informovaní a mohli sa kvalifikovane a slobodne rozhodnúť. Médiá, vrátane súkromných elektronických, musia mať možnosť šíriť informácie v súlade s povinnosťou médií poskytovať presné, nestranné a vyvážené správy o účastníkoch volieb. Obmedzenia navrhovanej novelizácie, týkajúce sa prístupu k médiám a prenosov, odporujú ustanoveniam Ústavy Slovenskej republiky (článok 26) a normám medzinárodných ľudských práv, uplatniteľných prostredníctvom článku 11 Ústavy SR, vrátane článku 10 Európskej konvencie o ochrane ľudských práv a slobôd.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 324
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 855
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 201
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 641
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 422
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 732
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 570
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu