Slobody prejavu a informácií sa týka aj zákon o voľbách, ktorého novelu pripravila skupina koaličných poslancov. Tento zákon vyvolal už nemálo kritických reakcií nielen doma (napríklad stanovisko komisie Konferencie biskupov Slovenska sme uverejnili v utorok 5. mája), ale aj v zahraničí. Základná otázka totiž znie - kedy, ak nie pred voľbami, majú mať občania čo najväčší prísun informácií, aby sa mohli slobodne a zodpovedne rozhodnúť, komu majú zveriť správu štátu na najbližšie obdobie.
Pripomienky voči návrhu volebného zákona pripravilo aj Medzinárodné centrum proti cenzúre - ARTICLE 19, so sídlom v Londýne. Autorka analýzy H. Darbishireová píše, že "navrhnutá novelizácia vzbudzuje veľké obavy, pretože by obmedzovala slobodu médií, predovšetkým súkromných elektronických médií a pravdepodobne aj tlačených médií pri poskytovaní úplného spravodajstva o volebnej kampani". Pri vypracovaní analýzy vychádzala autorka z porovnania existujúcej i navrhnutej legislatívy a medzinárodných noriem na ochranu slobody prejavu a informácií.
Pri vychádzaní z čl. 26 Ústavy SR analýza konštatuje, že "povolené obmedzenia... sa nevzťahujú na reguláciu médií počas volieb a v každom prípade sú veľmi úzko formulované, pretože musia byť interpretované v rámci požiadavky, že toto obmedzenie je v demokratickej spoločnosti potrebné. V čase volieb, ktoré sú základným aspektom demokratického procesu, by mal byť v spoločnosti povolený čo najväčší tok informácií".
V analýze sa vyjadrujú obavy z toho, že čl. 23 ods. 1 obsahuje ustanovenie, že počas oficiálnej 30-dňovej kampane sa môže viesť volebná kampaň iba v štátom financovaných elektronických médiách. Autorka tvrdí, že súkromné médiá musia mať slobodu vysielať vlastné predvolebné programy (okrem priamych programových blokov strán a kandidátov aj správy, analýzy...) - každý zákaz takéhoto vysielania je priamym porušením medzinárodných noriem a slovenských záruk slobody prejavu a informácií.
Zákaz vysielať volebné prejavy a volebné kampane a uverejňovať akékoľvek vonkajšie prejavy ($ 23 ods. 3) je podľa analýzy "jasným porušením práva elektronických médií referovať o volebnej kampani".
Article 19 takisto odporúča, aby tlačené médiá neboli pri spravodajstve o volebnej kampani obmedzované a mali voľnosť publikovania politických správ aj počas posledných 48 hodín pred začiatkom volieb. Argumentuje sa aj tým, že tlačené médiá majú v demokratických štátoch minimálne rovnakú a obyčajne väčšiu slobodu pri referovaní o volebnej kampani ako elektronické médiá.
V uplynulých dňoch bola na Slovensku poradná skupina amerického Národného demokratického inštitútu pre medzinárodné záležitosti (NDI), ktorá pripravila analýzu novely zákona o voľbách do NR SR. V jej stanovisku sa o. i. konštatuje, že hoci slovenský volebný zákon "zohľadňuje množstvo medzinárodných noriem pre volebný proces, dôležité aspekty navrhovanej novelizácie sú v rozpore s medzinárodnými trendmi pre demokratické voľby".
Z hľadiska slobody prejavu a informácií sa v analýze NDI konštatuje, že zákon a navrhovaná novelizácia sú dôvodom na vážne znepokojenie aj z hľadiska obmedzenia politických strán v ich prístupe k médiám a zákazu vstupu súkromných rozhlasových a televíznych staníc do volebnej kampane. Primeraný prístup k médiám je nesmierne dôležitý pre strany a kandidátov, aby sa mohli o svoje názory podeliť s voličmi, a pre voličov, aby boli primerane informovaní a mohli sa kvalifikovane a slobodne rozhodnúť. Médiá, vrátane súkromných elektronických, musia mať možnosť šíriť informácie v súlade s povinnosťou médií poskytovať presné, nestranné a vyvážené správy o účastníkoch volieb. Obmedzenia navrhovanej novelizácie, týkajúce sa prístupu k médiám a prenosov, odporujú ustanoveniam Ústavy Slovenskej republiky (článok 26) a normám medzinárodných ľudských práv, uplatniteľných prostredníctvom článku 11 Ústavy SR, vrátane článku 10 Európskej konvencie o ochrane ľudských práv a slobôd.
Autor: rk