"Hlavná výhoda konkurencie Slovenska by mala spočívať v jeho ľuďoch," začal svoj príhovor rakúsky expert na cestovný ruch Heinzpeter Thiel, ktorého Slovenská asociácia cestovných kancelárií pozvala na seminár o marketingu v tejto oblasti. "Tu sú pre vás ešte nevyčerpané rezervy. Človek necestuje do Švajčiarska pre Švajčiarov, ani do Nemecka pre Nemcov. Ale napríklad do Francúzska sa chodí kvôli Francúzom, pre ich spôsob života, pre to, ako varia, ako sa obliekajú. Do Rakúska sa chodí pre Rakúšanov, pre burčiak vo Viedni, do malých krčmičiek na vidieku. Preto sa mi zdá absolútne nelogické, prečo krajina, ktorá nemá nejaké osobitné atrakcie, nerobí reklamu svojimi ľuďmi, ktorí môžu byť jej turistickým kapitálom... Slovenský produkt bude predajný, ak sa viac výhod stretne v jednom. Ak ponúknete napríklad lacný zdravotný pobyt a nejaký ľahko dostupný zážitok v prírode. Tieto pozitívne prvky sú však sprevádzané problematickými faktormi. Je to imidž tejto republiky, za ktorý nemožno viniť Slovensko. Je to historický vývoj. Po rozpade monarchie si svet zvykol na pojem Československo. Pri jeho delení sa tu objavilo viacero výhod, ale imidžové turistické faktory ostali v Čechách. Praha je raz Praha, tradícia, kultúrne dejiny. Ďalšou nevýhodou je logistika. Tatry sú miesto vhodné pre zimné športy, ale nie je možné ich porovnať so Sankt Moritzom alebo s Val d`Isere. Hosť na dedine si tu nemôže vybrať z 5-6 ubytovacích zariadení, to sa tu len buduje. Nechápeme mnohé v slovenskej hospodárskej politike, často nechápeme, čo Mečiarova vláda myslí, keď určité veci realizuje, a to všetko spolu nevytvára tejto krajine potrebnú turistickú autoritu... Váš masový turizmus sa bude pohybovať prevdepodobne medzi zdravím-krajinou-cenou-blízkosťou k väčším trhom. Krajina - je jedna z najkrajších v Európe. Zdravie je ďalší dobrý bod. Vaše kúpele si po desaťročia udržali dobrú povesť, treba ich len inovatívne adaptovať. Blízkosť, na ktorú sa musíte zamerať, to pre vás nebude ľahkým marketingovým problémom, pretože váš štát obklopuje množstvo mentalít sveta. Takže nebude možné vypracovať len jedinú koncepciu, ale pre každú cieľovú skupinu dovolenkárov musíte mať špecifický jazyk na oslovenie. Ja osobne si myslím, že Slovensko má obrovské šance najmä v individuálnom turizme a v tzv. event-turizme, to znamená v cestách (pobytoch) za udalosťami, ako sú víkendové lety, športové a kultúrne udalosti..."
Autor: ru