Ona = On - čierno-biela inštalácia Jany Želibskej v šamorínskej synagóge

V bývalej synagóge v Šamoríne prezentovala od 3. apríla svoju najnovšiu inštaláciu s názvom Ona = On Jana Želibská (1941), grande dame slovenského a európskeho "projektu nedokončenej moderny". Správca At Home Gallery, podporovaný Sorosovým centrom pre ...

V bývalej synagóge v Šamoríne prezentovala od 3. apríla svoju najnovšiu inštaláciu s názvom Ona = On Jana Želibská (1941), grande dame slovenského a európskeho "projektu nedokončenej moderny". Správca At Home Gallery, podporovaný Sorosovým centrom pre súčasné umenie v Bratislave, prekonáva prevažujúce prázdno bratislavských galérií a poskytuje priam duchovne, metafyzicky založený priestor dielu pochopenia. Súčasná inštalácia je maximálne oslobodená. Uvádzajú ju dve zostavy čierno-bielych fotografií, ktoré smerujú od vstupu k dvojici svietiacich farebných printonov pod čelnými schodmi, nad ktorými stojí dvojica stoličiek. Na nich zastupujú (čierne texty) Ona a On (na bielych tabuľkách) "úvodné" fotografie: rad piatich opakujúcich sa dievčenských tvárí a rad tvárí chlapčenských. Tieto slabo osvetlené portréty sprevádzajú dva rady obrátených sklených akváriových nádob, pod ktorými ležia menšie fotografie dvojice. Presnejšie: fotografie totožných dvojíc. Stretli sa, sú spolu, stretnú sa vôbec, alebo zostala, zostáva a zostane iba túžba? Inštalácia naznačuje nápismi možnosť iného, súčasného stretnutia sa, súčasnej blízkosti... Performance, ktorá "otvárala" (a významovo rozvíjala) inštaláciu na vernisáži, naznačila možnosť i jej obmedzenie. V začínajúcom šere uviedol do čela inštalácie dvojicu mladých ľudí v čiernom oblečení vernisážový "rečník" v bielom. Počas príhovoru sa sediaca dvojica ticho bavila, neskoršie - počas pohybu návštevníkov po synagóge - ticho odišla, "osadiac" svoje miesta iba nápismi. Prichádzal večer, svetlá z neho vykrajovali časti, akcentovali ich, vytvárali nové súvislosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

História piatich dvojíc nás vedie k súčasnosti, ktorá vo svojom dvojakom, fotografickom (farebné printony) i reálnom "zavŕšení" skrýva dve stránky. Problematika sa nastoľuje ako fakt historický, ale aj ako skutočnosť metafyzická. Historické plynutie tak odhaľuje momenty historicky datované i významové, ktoré nezanikajú, naopak, pretrvávajú. Pripomeňme si hlboký postreh Tresmontantov v jeho úvahách o Biblii a antickej tradícii: "Veci zapadli, ale ich pravá skutočnosť trvá." Je to skutočnosť, ktorú pôvodne zvestovali. Presnejšie: zmysel vecí, ktorých viditeľná stránka zaniká, trvá. "Historická vojna" je minulosť, trvá však "duchovná vojna". Posolstvo Ona = On nesúvisí iba s "vytlačením" súčasných progresívnych úsilí z centra, ktoré ovládajú podobné nezmyselné akcie, ako je napríklad Súčasný slovenský obraz v Národnom osvetovom centre. Skôr sa živí trocha oneskoreným všeobecným poznaním príčin a následkov holokaustu, či už uvažujeme o zhromažďovaní materiálov v centrách dokumentácie alebo na stanovisko katolíckej cirkvi. V diele Želibskej vychádza z performance a inštalácie "Posolstvo" z roku 1996 a z inštalácie "Hlavná cesta" z roku 1994. Na jej účasť na otváracej výstave v trnavskej synagóge (spoločne s Meluzinom, Pagáčom a Oravcom) "nadviazala" úvodná časť jej účasti na pražskom podujatí Serpens v synagóge na pražskej Palmovke. Čierne oblečené dvojice začínajú smútočné kladenie kameňov na fotografie v trnavskej synagóge, uzatvárajú ho v pražskej, kde je tento akčný dej sprevádzaný rozmernou videoprojekciou. "Posolstvo" je doplnené aj zvukom - hrou na flaute. Súčasná prezentácia v Šamoríne sa odohráva v úplnom tichu prichádzajúceho večera. Kladenie kamienkov na "hroby" obetí shoah nahradzuje tlmené svetlo. Čierne oblečená dvojica nepredstavuje pietu, "súpomienku" na obete, ale pokračovanie, nezastaviteľné pokračovanie života.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: RADISLAV MATUŠTÍK (Autor je výtvarným teoretikom a

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 355
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 938
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 156
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 896
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 101
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 681
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 620
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu