Úradom v Budapešti dochádza trpezlivosť s "prznením" spisovnej maďarčiny

Maďari si v uliciach svojich miest musia často pripadať ako v cudzine. "Hypermarkety", "Baby-shopy" a "Second-handy" lákajú pomocou reklamy na "Sale-off" (výpredaj) a "Nice price" (sympatické ceny). K odpočinku potom unavených kupujúcich pozve "Biergarten

", "Ristorante" alebo "Music-Pub". Ochrancovia rýdzej maďarčiny však už príval cudzích názvov ďalej nehodlajú trpieť, napísal v poslednom čísle nemecký týždenník Focus. Majitelia obchodov a reštaurácií, milujúci anglické a nemecké názvy, budú musieť nabudúce ponúknutý tovar a služby predstavovať v maďarčine. "Pokiaľ nebude táto požiadavka rešpektovaná, ďalšie prevádzkovanie podnikateľskej činnosti nebude možné," pohrozila nedávno vláda vo vyhlásení. Nie všetci s ňou však súhlasia. "Je to absurdné," krúti hlavou mladý Maďar pred budapeštianskym obchodom s džínsami. "Akoby sme bez maďarského vysvetlenia na visačke nevedeli, že sa tu predávajú modré nohavice s nitmi." Majiteľ reklamnej firmy Gyula Schneider zasa šomre na to, že jeho grafici musia k stručnému nápisu nad obchodom "Top-Car", kde sa predávajú automobilové náhradné diely a príslušenstvo, pripísať vysvetlenie v maďarčine: "Jarmüalkatreszek es-felszerelesek." Podľa Agnes Biróovej z Maďarskej akadémie vied musí aj sieť amerických reštaurácií "fast-food" dodať svojim kuriatkam maďarskú príchuť, pričom v preklade anglických názvov pomáhajú maďarskí jazykovedci. Prvou obeťou vlny "jazykových čistiek" sa stala budapeštianska pizzeria "Don Pepe": úrady tento lokál, ktorý sa nechcel podrobiť novej jazykovej politike, jednoducho zatvorili. Po mohutných protestoch v oznamovacích prostriedkoch však mestská správa rýchle odôvodnila svoj postup "nedostatočným vetraním" reštauračných priestorov. Úradom sa teraz vytýka, že to so svojím puritánstvom preháňajú. Budapeštianska správa, ktorá má "čistky" na svedomí, preto bez meškania upozornila svoje okresné pobočky, aby neposlušných majiteľov hneď netrestali uzatvorením ich podniku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: FOCUS

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 606
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 341
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 168
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 370
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 833
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 893
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 353
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu