Požiadavky petície SDK a MK majú podľa IVO viac priaznivcov ako odporcov

BRATISLAVA (SME - dos) - Požiadavky obsiahnuté v petícii SDK a Maďarskej koalície za spravodlivý volebný zákon, priamu voľbu prezidenta a za zamedzenie ústavnej kríze majú podľa aprílového výskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO) v slovenskej verejnosti

prevažujúcu podporu. Zber údajov realizovala v dňoch 2. - 14. 4. na reprezentatívnej vzorke 919 respondentov agentúra FOCUS. S prijatím ústavného zákona o priamej voľbe prezidenta súhlasí 65,6 % respondentov (z toho 42,5 % rozhodne súhlasí a 23,1 % skôr súhlasí) a nesúhlasí len 11,4 % (5,2 % rozhodne, 6,2 % skôr). S požiadavkou, aby sa nemenil doterajší volebný zákon, súhlasí 47,3 % (27,7 % rozhodne, 19,6 % skôr). Túto požiadavku odmieta 19,9 % (10,6 % rozhodne, 9,3 % skôr). Menej výrazná je podpora návrhu, aby v čase nezvolenia prezidenta mohol predseda parlamentu vymenovať a odvolávať vládu alebo členov vlády. S touto požiadavkou súhlasí 36,2 % respondentov (17,0 % rozhodne, 19,2 % skôr). Ešte menší je však podiel tých, ktorí túto požiadavku odmietajú: 25,3 % (15,3 % rozhodne, 10,0 % skôr). Ostatní (zvyšok do 100 %) neboli o jednotlivých požiadavkách informovaní alebo sa k nim nevedeli vyjadriť. Neinformovaní a nerozhodnutí predstavujú 22,9 % pri priamej voľbe prezidenta, 32,8 % pri požiadavke nemeniť volebný zákon a 38,5 % pri požiadavke týkajúcej sa prenosu prezidentských právomocí. Medzi prívržencami všetkých strán prevažujú ľudia, ktorí podporujú požiadavky petičnej akcie nad tými, ktorí ich odmietajú. Najvýraznejšia je táto prevaha pri požiadavke priamej voľby prezidenta, ktorú podporuje nadpolovičná väčšina prívržencov všetkých strán s výnimkou HZDS.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podiel prívržencov politických strán ( v %) podporujúcich požiadavky petičnej akcie*

A. Nemeniť B. Zaviesť priamu C. Preniesť právomoc

volebný zákon voľbu prezidenta odvolať a vymenovať

vládu alebo člena

vlády na predsedu

parlamentu

strany súhlas nesúhlas súhlas nesúhlas súhlas nesúhlas

SDK 72 15 87 4 48 30

SOP 53 26 82 6 43 34

MK 49 19 77 4 30 27

SDĽ 48 24 75 11 41 28

SNS 49 29 61 18 45 12

HZDS 39 29 42 30 39 25

ZRS 32 5 58 16 37 16

Nevoliči 30 16 56 8 22 23

Nerozhodnutí 26 12 49 8 18 16

Zvyšok do 100 % tvoria respondenti, ktorí neboli informovaní alebo nemali názor na jednotlivé požiadavky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 311
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 340
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 911
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 388
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu