kom pri invázii spojencov v Normandii a v rokoch 1947 - 1950 študoval na parížskej Sorbonne, kde získal doktorát. Svojim radikálnym humanizmom podnietil tzv. beatnicku generáciu. V roku 1953 založil v San Franciscu kníhkupectvo a vydavateľstvo City Lights Books, ktoré zohralo významnú úlohu v povojnovej americkej kultúre. V roku 1956 tu vyšla biblia beat generation - Vytie A. Ginsberga. 25. marca bolo Vytie zabavené ako nemravná kniha a v júni toho istého roku bol Ferlinghetti zavretý za šírenie pornografie. Proces z decembra 1957 rozhodol v prospech Ferlinghettiho. Ferlinghettiho tvorba presahuje básnickú formu a okrem skĺbenia poézie a jazzu expanduje aj do ďalších odborov - drámy (Ferlinghetti je autorom dvoch zbierok krátkych absurdných "beckettovských" hier - Nefér argumenty života a Rutiny), románu (experimentálna próza Ona), ako aj maliarstva. Ferlinghettiho poézia využíva všetky možnosti, ktoré mu táto forma vyjadrenia poskytuje. Či už ide o voľne roztrúsené verše uspôsobené pre džezovú recitáciu, básne poňaté ako "ústne posolstvo" - zbierky Obrazy zmiznutého sveta (Pictures of the Goine World, 1955) a Lunapark v hlave (A Coney Island of the Mind, 1958), básne-letáky, vyjadrujúce sa o konkrétnej politickej situácii - napríklad Experimentálny popis večere dávanej pri príležitosti obžaloby prezidenta Eisenhowera (Tentative Description of a Dinner Given to Promote the Impeachment of President Eisenhower, 1958) alebo Tyrannus Nix (1969) - dlhá báseň mapujúca vládu prezidenta Nixona a dobu hippies. Po slovensky vyšla Ferlinghettiho kniha básní s názvom Krásna nahá jazdkyňa (Slovenský spisovateľ, 1965), experimentálna próza Ona (Smena, prelom 60. a 70. rokov) a začiatkom 90. rokov vyšla vo vydavateľstve Litera Antológia beatnickej poézie, v ktorej je zahrnutý aj Ferlinghetti.
Vynosená bledohnedá kožená bunda, vyšúchané džínsy, flanelová košeľa, zelená baretka, šedivá brada a v pravom uchu náušnica. Nečudo, že jedna z kultových postáv svetovej poézie 20. storočia Lawrence Ferlinghetti bol po svojom príchode do Prahy - minulú sobotu v noci - taxikárom na holešovickej stanici označený ako nedôveryhodná osoba. A hoci sa mu minister kultúry ČR M. Stropnický na pondeľňajšom otvorení Festivalu spisovateľov Praha 98 verejne ospravedlnil, "anjel strážny" beatnickej generácie ho s prehľadom prerušil slovami - "never mind". Aura hlavnej hviezdy Festivalu Beat Generation (19.-25. apríl) však po celý týždeň jasne svietila pražskými ulicami, pričom takmer osemdesiatročný básnik stále udivoval svojou vitalitou, s ktorou sa ochotne podelil s každým záujemcom o jeho dielo, a najmä humorom s ľahkou príchuťou irónie. Denníku SME venoval Ferlinghetti svoj čas po stredajšej autogramiáde v pražskom paláci Lucerna, kde bol inštalovaný aj knižný veľtrh venovaný beatnickej literatúre.
# Ste hlavnou osobnosťou pražského Festivalu Beat Generation. Vy však stále vyhlasujete, že nevidíte žiadny dôvod, prečo by ste mali byť s týmto hnutím spájaný.
"Platí to aj dnes. Nikdy ma nezaujímalo škatuľkovanie poézie do nejakých škôl a generácií. Zaujíma ma autorský výraz. Najjednoduchší dôvod, prečo ma s beatnikmi spájajú, vidím v tom, že ich vydávam. Moja poetika je totiž napríklad od Ginsberga značne odlišná."
# Napríklad, ako hovoria kritici, vo väčšej angažovanosti?
"Pripúšťam to. Domnievam sa totiž, že známa Sartrova idea "l'engagé" - angažovanosti v súčasnom americkom umení chýba. Málokto pociťuje zodpovednosť voči ostatným - iba ak voči sebe. Nadšený nihilizmus je klamným variantom tvorivej slobody básnikov a v skutočnosti to znamená ich smrť."
# Kedy teda básnik žije?
"Keď počúva svoje vnútro rozozvučané v ozvene iných ľudí."
# Vám však pri tomto echu nikdy nechýbala satira...
"Kedysi to bola kritika voči uznávaným dogmám - Eliotovi, Poundovi, Beckettovi, Joycovi... Dnes je to obrana voči cynizmu mladých."
# Čo však poviete na zástupy žiadateľov o autogram, medzi ktorými prevažovali mladí ľudia?
"Priznám sa, trochu ma to prekvapilo. Asi nie sú takí skazení ako v Amerike. A možno sa len chceli prísť pozrieť na legendárnu vykopávku..."
# Podľa vášho nasadenia počas pražského Festivalu Beat Generation sa však zdá, že pred osemdesiatkou ide váš čas dozadu.
"To akože mladnem?"
# Áno.
"Ani ja čas neoklamem a ani nechcem. Psychickú senilitu sa snažím eliminovať spoločenskou aktivitou."
# V akej oblasti?
"Najmä v ekológii. Je strašné, kam to človek dotiahol - na pokraj sebazničenia. Ešte je však šanca prežiť."
# Aj prostredníctvom poézie?
"Som presvedčený, že literatúra môže spasiť svet."
# Citujete Dostojevského?
"Čiastočne áno, ale autor geniálneho Zločinu a trestu nevedel, aké to bude o sto rokov neskôr ťažké."
# V diskusii po jednej čítačke ste sa zdôverili, že stále sympatizujete s Fidelom Castrom. Čím vás tento diktátor nadchýna?
"Tým, čím aj Gabriela Márqueza. Ide pevne za vecou a nezastaví ho ani embargo najvyspelejšieho štátu na svete. Ostatne, aj USA už museli urobiť ústupky... Priznám sa, že aj ja som revolucionár."
# Poetický?
"Učení teoretici hovoria, že aj tam, ale myslím najmä na zmenu myslenia v americkej spoločnosti. Všetci sú až príliš zhýčkaní konzumnou spoločnosťou. Je mi zle z toho, čo sa dnes vystavuje vo výstavných sieňach v Amerike."
# To však nie je len problém Spojených štátov.
"Do Európy ho však prevažne infiltrovala americká kultúra. Mrzí ma, že starý kontinent tejto agresivite podľahol. Jeho odpor je zatiaľ len symbolický."
# Čo vás viedlo k založeniu vydavateľstva a kníhkupectva City Lights?
"Je to skvelá práca pre básnika, ktorý si potrebuje dobiť baterky inou, ale pritom blízkou cestou."
# Aké spôsoby "relaxu" ešte volíte?
"Maľujem. Aj v Prahe pracujem v požičanom ateliéri na niekoľkých litografiách, ktoré tu nechám. Poézia a obraz sú blízko vedľa seba. Paul Klee by o tom vedel rozprávať. Maľovaním však riešim aj mimoumelecké záležitosti. Keď nemôžem spať, tak maľujem."
# A čo vaša obľúbená jachta?
"Vidíte, to je tá senilita... Ak chcete vidieť, čo je to more, prídite do Frisca."
# Čo podľa vás potrebuje dobrá poézia?
"Hlad a vášeň."
# Majú tieto atribúty aj mladí básnici?
"Momentálne cestujem po Európe, ale ani tu nevidím dostatok talentov."
# Prečo ste prišli do Prahy až teraz? Allen Ginsberg vám o nej nič nepovedal?
"Až do minulého roka ma sem nikto nepozval a Allen mi nič nepovedal. Je tu však nádherne a cítim, aký je tu Ginsberg obľúbený. Ja som však zasa slávny v Amerike."
# Neviete, čo je s Gregorym Corsom?
"Corso je všade. Včera bol vraj v Paríži a dnes mi povedali, že je vo Florencii. Škoda, že tu nie je."
# Kto vám na Festivale ešte chýba?
"Asi Allen Ginsberg."
# Je vaša báseň Allen Ginsberg umiera modlitbou za odchádzajúcou beat generation?
"Nie. Je to modlitba za sto rokov beatnickej samoty..."
Autor: Ľudo Petránsky Ml.