Hodnotenie finančného a menového vývoja SR v piatom roku jej existencie sa vyznačuje rozdielnym, a čiastočne protichodným vývojom základných faktorov determinujúcich vykazované výsledky. Pri pokračujúcom (i keď čiastočne spomalenom) hospodárskom raste a relatívne pozitívnom vývoji inflácie pretrvávali vo finančnom a v menovom vývoji niektoré negatívne tendencie. Išlo predovšetkým o rozpočtové hospodárenie SR a o ekonomické i finančné vzťahy voči zahraničiu. Základná koncepcia schváleného štátneho rozpočtu na rok 1997 rátala s pokračovaním niektorých priaznivých ekonomických výsledkov dosahovaných v transformácii SR v rokoch 1995 -1996, a to najmä s ďalším rastom HDP, poklesom miery inflácie a miery nezamestnanosti. Vývoj plnenia štátneho rozpočtu na rok 1997 však potvrdil riziká, keď v priebehu celého roka sa dosahovalo nižšie plnenie rozpočtových príjmov, najmä dane z príjmov právnických osôb. Z predpokladaného výnosu dane z príjmov právnických osôb (teda podnikov vrátane privatizovaných subjektov) vo výške 40,5 mld Sk sa za 12 mesiacov odviedlo do rozpočtu 23,4 mld Sk, t. j. 57,7 % ročného rozpočtu, čo predstavuje prepad rozpočtových príjmov vo výške 17,2 mld Sk. Táto časť schodku daňových príjmov predstavuje 46,5 % celkového deficitu štátneho rozpočtu 1997. Vysoký prepad dane z príjmov právnických osôb nemohlo vyvážiť ani prekračovanie dane z príjmov fyzických osôb, keď sa už oproti predpokladanému celoročnému výnosu tejto dane vo výške 22,4 mld Sk odviedlo 25,6 mld Sk, t. j. 114,3 %. Nepriaznivý vývoj daní ako dôležitého zdroja štátnych príjmov vytvoril nebezpečenstvo ďalšieho pokračovania rozpočtovej nerovnováhy, ktorá by sa mohla premietnuť aj do rokov 1998 -1999.