BRATISLAVA (SME - pt) - Zástupca riaditeľa Leteckých opravovní Trenčín (LOT) Miroslav Rexa včera poprel informácie denníka SME o obchodných kontaktoch LOT s Líbyou. Na našu otázku, prečo vedenie a pracovníci LOT pravidelne od roku 1993 navštevujú Líbyu, na ktorú sú uvalené sankcie a obchodné embargo vyplývajúce z rezolúcie Bezpečnostnej rady OSN, za účelom predaja lietadiel a poskytovania servisu, M. Rexa odpovedal: "Od nás žiadni pracovníci nie sú v Líbyi. Ak tam niektorí sú, nie sú tam ako pracovníci LOT a nie sú tam v súvislosti s touto technikou." Redakcii SME sa podarilo zistiť, že napríklad v roku 1993 bolo v Líbyi až 24 zamestnancov LOT, ktorých vycestovanie zabezpečovali slovenská firma z Martina a česká firma z Prahy. Spomínaní pracovníci LOT opravovali lietadlá L- -29 a L-39. Na začiatku roku 1996 vycestovalo vedenie LOT do Líbye, aby rokovalo o predaji lietadiel L-410. Tie mali byť nakúpené v Rusku a na Ukrajine a prostredníctvom nemeckej firmy Backer odpredané do Líbye, ktorú pri obchodných rokovaniach so slovenskou stranou zastupoval istý nemecký štátny príslušník líbyjského pôvodu. Redakcii SME sa z nemenovaného diplomatického zdroja podarilo zistiť, že na začiatku roka 1998 vycestovalo do Líbye trinásť zamestnancov LOT, ktorí nemuseli pred odchodom rozviazať pracovný pomer so svojím zamestnávateľom. Ich úlohou je vykonať opravy na lietadlách L-29, L-39 a L--410. Lietadlá L - 29 a L - 39 sú cvičné lietadlá, ktoré je možné používať aj ako vojenskú bojovú techniku. Líbya je medzinárodným spoločenstvom považovaná za štát podporujúci medzinárodný terorizmus. O aktivitách LOT v tejto citlivej oblasti sú informovaní aj vysokí funkcionári ministerstva obrany, ktoré je zriaďovateľom a stopercentným akcionárom tohto podniku, a poznatky o spomínaných obchodoch majú aj USA. Obchodná činnosť v Líbyi o. i. poškodzuje iné slovenské firmy, ktoré sa zaoberajú obchodom so špeciálnou technikou.
Autor: SME - pt