ujeme svoju slabú vôľu podieľať sa na dotváraní nášho sveta, zdá sa nám, že najlepším riešením je vzdať sa slobodnej vôle a odovzdať všetky "naše prúty" do jedných rúk - či už je to vyvolená osoba alebo politická strana, pretrváva v nás presvedčenie, že práve toto by malo byť naším najlepším príspevkom na posilnenie krajiny. Lenže práve tá slobodná vôľa, práve tie "prúty" v rukách každého z nás pomohli človeku vstať, umožnili mu chodiť po svete vzpriamene, nekrčiť sa pred iným ani poklony pre seba od nikoho nežiadať. Niekedy sa tomu hovorí úcta k človeku, inokedy ochrana slabšieho či občianska rovnoprávnosť, a kresťania veria, že človek ako jediný z tvorov práve toto (spolu s rozumom) dostal, aby sa podobal svojmu Stvoriteľovi. Ale my si to prestávame vážiť, má to pre nás stále menšiu hodnotu - a vždy sa nájde niekto, čo to ochotne a rád za nás vezme do svojich rúk, stačí mu dať neobmedzenú a nekontrolovanú moc a on sa už o nás postará. Usilovali sa o to ľudáci i komunisti a zdá sa, že o to isté ide i našej súčasnej vládnej garnitúre. Panický strach z referenda, keď neváhajú občanom ulúpiť ich ústavou zaručené práva, "diplomatické" úvahy pani Keltošovej o možnosti obnovenia spojenia najvyššej straníckej a štátnej funkcie aj ďalšie signály nasvedčujú, že snahy dostať všetky "naše prúty" do rúk dnešného "generálneho tajomníka ÚV a prezidenta republiky" sú celkom reálne, že nás od ich uskutočnenia už možno delí iba krôčik. "V záujme veci" máme pred ním a jeho stranou pokľaknúť, zveriť mu svoj podieľ na dotváraní nášho sveta a za odmenu sa máme stať iba jeho pohodlnými konzumentmi. Ten "náš prútik" sa v takomto svete stáva iba príťažou, také banality ako túžba po spravodlivosti, viera v dobro, lásku alebo úcta k inému, túžba dorozumieť sa s inými, možnosť vyznávať svoju vieru, to všetko je už pre nás smiešne, neužitočné. Ale k tomu neodmysliteľne patrí i kontrola moci a povinnosť dávať cisárovi iba to, čo mu patrí. A v tom je asi kameň úrazu, náš dnešný cisár by chcel jednoducho všetko. Myslím, že v legende o Svätoplukových synoch sa nehovorí nič o tom, že by sa Svätopluk II. a Predslav mali vzdať svojich prútov a odovzdať ich Mojmírovi. To iba diktátori rôznych období takto prekrúcajú potrebu dohovoriť sa na nutnosť pokoriť sa, aby ich nik nekontroloval, aby ich moc nik neobmedzoval.
Autor: PAVOL STANO, Smokovec