, resp. neplnením Programového vyhlásenia vlády. J. Brocka konštatoval, že vláda sa zaviazala počas roka 1995 pripraviť transformáciu systému sociálneho zabezpečenia do systémov sociálneho poistenia, štátnej sociálnej podpory a sociálnej pomoci spolu s finančnými, organizačnými a inštitucionálnymi opatreniami tak, aby nové piliere sociálnej architektúry boli účinné od roku 1996. Poslanec KDH však pripomenul, že zákon o sociálnej pomoci sa v súčasnosti prerokováva v parlamente, pričom sa počíta s účinnosťou rozhodujúcej časti ustanovení od 1. 1. 1999, teda po voľbách, a nie do roku 1996, ako sa hovorí v Programovom vyhlásení. Zákon o štátnej podpore dokonca vláda doteraz ani nepredložila a zákon o sociálnom zabezpečení, ktorý je z uvedenej trojice najdôležitejší, už bude predmetom rokovania budúceho parlamentu a ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny avizovalo termín účinnosti až od 1. 1. 2000. Pritom ministri "hovoria, že majú už čisté stoly a programovú časť vlády, ktorá sa ich týkala, už splnili a niektorí dokonca hovoria, že robia istú nadprácu", povedal J. Brocka. Zároveň uviedol, že vláda sa zaviazala vyrovnávať životnú úroveň dôchodcov s ostatnými skupinami občanov. V roku 1994 však priemerný starobný dôchodok predstavoval 46,8 % priemernej mzdy a v roku 1998 bude aj po predpokladanej valorizácii predstavovať iba 42,9 %. Sľub sa nepodarilo vláde splniť ani v oblasti nezamestnanosti, pretože vláda mala ambíciu znížiť nezamestnanosť pod 10%, pričom vo februári 1998 bola miera nezamestnanosti 13,6 %. Za výsmech sociálnych partnerov J. Brocka nakoniec označil slová o vytvorení tripartizmu, najmä po tom, ako vláda vlani prerušila so sociálnymi partnermi dialóg.
Autor: SME - rf