BRATISLAVA (SME - rf) - Správna rada Železníc SR prerokovala problematiku dodávky špeciálnych železničných nákladných vozňov pre ŽSR od britskej firmy European Railways Finance Limited (ERFL). Líder SDK Mikuláš Dzurinda totiž v súvislosti s podpísaním tejto zmluvy a dodávkou železničných vozňov typu Shimns od uvedenej spoločnosti vyslovil nedávno podozrenie z tunelovania ŽSR. Zmluvu na dodávku vozňov podpísal predchádzajúci generálny riaditeľ ŽSR Bartolomej Sinai. Správna rada ŽSR požiadala súčasného generálneho riaditeľa ŽSR Michala Lazara, aby rokoval s účastníkmi zmlúv, zhodnotil výhodnosť zmlúv pre ŽSR a na základe analýz a rokovaní predložil spôsob riešenia problému. M. Dzurinda informoval, že ŽSR si objednali vozne v Tatravagónke Poprad, ale predané boli cez spomínanú britskú firmu ERFL. Podľa neho je cena jedného vagóna z Tatravagónky asi 129 tisíc švajčiarskych frankov, pričom ERFL ich železnici predala po 250 tisíc, teda za raz takú cenu. Spolu ide o dodávku 200 vozňov typu Shimns. Riaditeľ ŽSR M. Lazar v súvislosti s prípadným odstúpením od zmluvy uviedol, že pri zvažovaní zmluvných podmienok sú ŽSR limitované odstupným vo výške 50 mil. švajčiarskych frankov. M. Lazar vlani po nástupe do funkcie generálneho riaditeľa železníc prehodnotil takmer 1000 prepravných zmlúv nevýhodných pre ŽSR, ktoré podpísal jeho predchodca B. Sinai. Denník Pravda informoval o ďalšom probléme z minulosti, keď okresné úrady práce podávajú na ŽSR oznámenia o podozrení z trestnej činnosti. Železnice ako väčšina zamestnávateľov svojim zamestnancom zrážali v predchádzajúcich rokoch jedno percento hrubej mzdy, určené na príspevky na poistenie v nezamestnanosti, ale prostriedky sa na účet Národného úradu práce (NÚP) nedostali. Rádovo ide o milióny, možno desiatky miliónov korún.
Autor: SME - rf