V poslednom čase sa na filmové premiéry v kinách nemôže sťažovať asi nik zo spektra slovenského publika. Jedinci bez hudobného sluchu a vkusu si môžu dožičiť Spice World, najzarytejší sadomasochisti G. I. Jane a súdneho diváka dnes po nedávnom uvedení príjemnej ľúbostnej drámy Láska na jednu noc s Wesleym Snipesom a Nastassjou Kinski čaká ďalšia lahôdka. Od tromi Zlatými glóbusmi a dvoma Oscarmi ocenenej snímky As Good As It Gets (Tak dobre, ako sa len dá) si netreba sľubovať žiadne veľdielo, ale po stránke režijnej, scenáristickej a najmä hereckej dokonale zvládnutými prvkami romantickej komédie podstatne prevyšuje súčasnú produkciu tohto žánru. Pri jej vzniku stáli oscarové hviezdy, ako sa patrí. Režisér a spoluscenárista James L. Brooks má na konte tri ceny americkej akadémie - za scenár, réžiu a produkciu filmu Cena za nežnosť (1983), za ktorý získala svojho druhého Oscara aj hlavná herecká osobnosť dnešnej premiéry Jack Nicholson. Prvého prevzal za Formanovu klasiku Prelet nad kukučím hniezdom (1975) a krédo "každú dekádu jedného Oscara" si potvrdil pred dvoma týždňami práve za výkon vo filme Tak dobre, ako sa len dá. A to už aj spolu so svojou partnerkou Helen Huntovou - okrem toho držiteľkou troch Zlatých glóbusov, ocenenia Screen Actors Green Award, troch cien American Comedy Award a päťkrát nominovanej na televízne Emmy. Svetlú výnimku v ponuke kín robí z As Good As It Gets aj skutočnosť, že napriek psychologickej prevahe ústredných postáv na nich film nestojí a nepadá. Príťažlivým ho robí i vzácna symbióza vydarenej režijnej koncepcie, hudobnej zložky Hansa Zimmera, komornej kamery Johna Baileyho a ďalších hereckých partov, z ktorých treba vyzdvihnúť dvojicu Greg Kinnear a Cuba Gooding Jr. (tentoraz nenápadný černoch, trocha v úzadí ostatných hrdinov, je takisto držiteľom Oscara za film Jerry Maguire). Hudba je skutočne silnou stránkou filmu - okrem ústredných motívov obsahuje napríklad nahrávky Georga Gershwina (Američan v Paríži), Jimiho Hendrixa (Spanish Castle Magic), skupiny Village People (známy hit YMCA), Van Morrisona (Days Like This), The Drifters (Baltimore) či Nat King Colea (For Sentimental Reasons/I Love You). Záverečnou piesňou, ktorej časť si zaspieva aj sám Nicholson, je montypythonovská skladba Always Look on the Bright Side of Life známa i z podania Arta Garfunkela.
Neurotický spisovateľ Melvin Udall v Nicholsonovom stvárnení trpí fóbiami, spamätáva sa z utkvelo-nutkavej psychickej poruchy a je pyšný na svoju schopnosť všetkých pourážať. Ciele si vyberá náhodne a nevynechá pritom ani seba. Susedovho psa Verdella hodí do šachty len preto, že sa chce vymočiť pred jeho bytom. Ruky si sám trpiac umýva vo vriacej vode a zahadzuje jedno použité mydlo za druhým, lebo sú kontaminované jeho vlastnou špinou. Aj cestu do obľúbeného bistra, v ktorom mu čašníčka Carol (Helen Huntová) každé ráno servíruje nezdravú slaninu, párky a vajíčka, vie absolvovať iba po zabehanom stereotype známych dlaždíc. Zlého muža skrotí až jeho meniaci sa vzťah k okoliu, keď homosexuálneho výtvarníka Simona Bishopa (Greg Kinnear) napadne partia mladých zločincov a zostane tak chvíľu odkázaný na pomoc priateľov, a keď začne dostávať údery i súkromný život Carol, starajúcej sa o astmatického syna Spencera. Neuveriteľne náhly happyendový prerod neznesiteľného spisovateľa na príjemného spoločníka iba vďaka týmto okolnostiam a miestami jednotvárna komorná atmosféra minima scén sú dvoma základnými faktami, ktoré možno dielu vyčítať.
Charakter ďalšej oscarovej postavy, ktorá nadáva na celý svet, až v ňom sama nájde útechu, nie je Jackovi Nicholsonovi cudzí. Ako sám povedal pri januárovej prezentácii filmu v Mníchove, "v 85 percentách rolí sa človek vždy nájde". K príprave na úlohu vo filme režiséra Jamesa L. Brooksa, podľa ktorého bola táto práca jednou z najťažších, aké vôbec pri nakrúcaní absolvoval, uviedol: "Zžitie sa s postavou je pre herca vždy výskum. Samozrejme, pri tomto bádaní existuje viacero prístupov a sú rozdielne spôsoby, ako rolu uchopiť. O to však ťažšie, ak má mať črty špecifickej duševnej choroby." Keď to chcel teraz opäť urobiť tak dobre, ako sa len dá, nezostalo iba pri snahe. A nielen v jeho prípade.