Nový spôsob prezentácie umeleckej osobnosti prostredníctvom multimediálneho CD umožnil na jednej ploche podať množstvo informácií o hudobníkovi, prezentovať jeho koncertnú činnosť prostredníctvom záznamov alebo videoklipov, urobiť prierez jeho tvorbou, jednotlivými albumami. Závisí od vydavateľa, do akej miery je schopný zhromaždiť potrebný materiál a či sa rozhodne projektom poslucháča pobaviť, poučiť, príjemne alebo aktívne zrelaxovať. Ušľachtilú zábavu prostredníctvom karaoke, kde si poslucháč môže i sám zaspievať, by možno bolo vhodné doplniť i "inštrumentálnym karaoke" a notovými prílohami. Určite by to pomohlo najmä začínajúcim džezovým hudobníkom, pretože by si mohli "zadžemovať" s Petrom Lipom. Album Peter Lipa a jeho cesty vlastní všetky spomenuté atribúty zábavy i poučenia, čo treba oceniť, pretože isto nebolo ľahké získať všetky informácie o tejto mnohostrannej osobnosti - spevákovi, organizátorovi, konferenciérovi - a jej činnosti za viac ako 30-ročné obdobie. Napokon, veď s jeho umeleckou kariérou je zviazaný takmer všetok džezový pohyb na Slovensku. Takýto projekt je súčasne aj mapovaním našej džezovej histórie, čo je určite záslužný čin. Veď o dejinách džezu a modernej populárnej hudby na Slovensku zatiaľ nevyšla žiadna seriózna publikácia a na albume Peter Lipa a jeho cesty je populárnym spôsobom podávaná história džezu na Slovensku od 70. rokov. Obsahuje interview Petra Lipu v rôznych časopisoch a masmédiách, stručný prierez kariérou hudobníkov, s ktorými spevák spolupracoval, históriu Bratislavských džezových dní, fotografie, vyjadrenia spoluhudobníkov, priateľov a príbuzných.
Zoznam piesní, albumov a videozáznamov, ktoré si možno vypočuť a prezrieť, je príležitosťou pre poslucháča uvedomiť si, akú dlhú cestu prekonal spevák a neskôr i autor hudby Peter Lipa. Zo začiatku pôsobiaci ako neskúsený vokalista s nie veľmi peknou farbou hlasu, a teda nie príliš obdarovaný prirodzenými fyziologickými dispozíciami. Vidieť, ako pracoval na sebe a zdokonaľoval vokálnu techniku, objavil v sebe rozmanité farebné škály rozozvučaním všetkých rezonančných dutín. Cibril svoj vlastný štýl, zlepšoval techniku dychu a scatu do takej miery, že si mohol zaspievať aj s takým spevákom, ako je Bobby McFerrin. Priviedlo ho to k schopnosti sólovej improvizácie s minimálnymi sprievodnými nástrojmi (v duu s klavírom alebo s gitarou), čím sa mu podarilo prekročiť svoj vlastný tieň. Napriek tomu zostáva skôr rytmicky cítiacim, dynamicky pôsobiacim hudobníkom než spevákom s "belcantovým" hlasom. Typicky "lipovská" kontrastná atmosféra bluesovej zrnitosti a expresivity, nonšalantnosti a galantnosti súčasne, však dýcha na poslucháča zo všetkých kútov CD-ROM-u. Nič neskrýva, na nič sa nehrá, je pravdivá a úprimná, či už v jeho monológoch, interview, fotografiách, koncertných vystúpeniach. Je v jeho hudbe už od začiatku, len ju postupne zušľachťoval. Najlepšie je jeho štýl vykryštalizovaný a pestovaný na albumoch That`s The Way It Is (Je to stále tak, Opus, 1988), Up to Date - T+R Band a Peter Lipa (Opus, 1993), Naspäť na stromy (E.W.P, 1994).
Autori projektu Peter Lipa a jeho cesty pamätali i na propagáciu slovenského džezu v zahraničí, pretože obsahuje aj jeho anglickú, nemeckú a českú verziu. (Pred spustením CD-ROM-u je možná voľba jazyka, v ktorom si chce užívateľ celé CD prehliadať). Sú tu i džezové hity Petra Lipu, ktoré už dnes nikto nevníma ako "ťažký jazz", ale ako dobré piesne, čo je výsledok niekoľkoročného šírenia džezu Petra Lipu na Slovensku, ale i jeho transformovania džezu do slovenskej verzie.
Autor: YVETTA KAJANOVÁ (Autorka je spolupracovníčkou SME.)