z najvýznamnejších slovenských fotografov dvadsiateho storočia Karola Kállaya (1926), ktoré nástojčivo potvrdzujú umelcove fotografie. Umelec, ktorý svojou tvorbou už dávnejšie výrazne presiahol územie bývalého Československa, sa opäť predstavuje pred slovenským publikom so svojimi fotografiami. Po objavnej výstave portrétov v Galérii Profil v Bratislave z februára tohto roka bude dnes v Západoslovenskom múzeu v Trnave o 16.00 h vernisáž výstavy 80 fotografií K. Kállaya, ktoré mali predtým svoju prezentáciu v tureckých mestách Istanbul, Ankara a Izmir. Ako povedal v rozhovore pre SME K. Kállay, pri fotografovaní uprednostňuje psychologické situácie, ktoré sa vyvíjajú. "Pri fotografovaní nejakej udalosti ju neustále sledujem a fotografujem, pretože udalosť časom vyzrieva. Človek sa nesmie uspokojiť s jedným, hoci vydareným záberom, ale musí stále pozorovať..." Pre člena slávnej nemeckej agentúry Bilderberg nie je množstvo zahraničných ocenení dôvodom zaspania na vavrínoch. Podľa K. Kállaya si treba hneď na začiatku vyjasniť pojmy a zaradiť sa. "Treba začínať hore a sledovať špičku. Vidieť jasné vzory a výkony." Napriek množstvu výstav sa však autor necíti byť galerijným fotografom. "Nie som umelec. Som úplne spokojný, keď moje fotografie dobre vyjdú a sú publikované. Fotografia je živá vtedy, keď ju niekto vidí. Rád komunikujem s ľuďmi takýmto spôsobom a odovzdávam im niečo zo svojej skúsenosti a svojho videnia. Dúfam, že to ešte nejaký čas potrvá."
Zhustená trnavská retrospektíva K. Kállaya je dokumentom v čase. Od série Italy Today až po cyklus z Kuby sa oblúkom vinie fotografov leitmotív vidieť situáciu cez komplex ľudí, vytvárajúcich časovú arabesku. Alebo ináč, zachytenie éterického oparu zvaného aj život okolo nás tak, že všednosť je povýšená na umelecký piedestál. Zdá sa, že Karol Kállay je jedným z tých, ktorí stierajú kategorizovanie fotografií a vôbec umenia do žánrov. Existuje buď dobrá, alebo zlá fotografia, dobré alebo zlé umenie... Už o necelé tri týždne odchádza Karol Kállay na svoju ďalšiu zahraničnú cestu - tentoraz fotografovať Národné parky v USA a Kanade. "Mal by som tam byť asi dva mesiace, pričom nemám adresného objednávateľa, pre koho budú fotografie určené. Zatiaľ je to voľná tvorba, no už teraz sa ozýva záujem z viacerých strán. Chcem tento cyklus národných parkov poňať zo širšieho hľadiska a Spojené štáty a Kanada sú len úvodným výkopom - akýmsi začiatkom futbalového zápasu, ak by som sa mal vyjadriť futbalovou terminológiou."
Autor: Ľudo Petránsky Ml.