NBS v týchto dňoch intenzívne rokuje s ministerstvom financií o zintenzívnení reštrukturalizácie portfólia komerčných bánk, potom o tomto probléme má rokovať vláda, povedal minulý týždeň guvernér NBS Vladimír Masár. Vladimír Masár vyzval na urýchlenie reštrukturalizácie bankového sektora. Ozdravenie bánk by malo byť sprevádzané efektívnejším systémom konkurzu podnikov a časť podnikov by mala podstúpiť revitalizáciu. Podľa Masára funkčný zákon o konkurze by zabezpečil, žeby sa znížila nerovnováha medzi rastom miezd a rastom produktivity práce. V zadlžených podnikoch totiž produktivita práce nerastie, ale mzdy obvykle rastú. Podľa Masára vysoké úrokové sadzby sú zapríčinené stratovosťou časti úverov, ktoré banky v minulosti poskytli. Inkaso z úrokov bankám slúži na vykrývanie strát. Masár upozornil, že silná mena si vyžaduje silnú ekonomiku. Preto je potrebné domácu spotrebu prispôsobiť tak, aby nevznikala nerovnováha na bežnom účte platobnej bilancie.
Nie sú peniaze na obnovu autobusov
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) chce riešiť financovanie obnovy autobusov dopravujúcich ľudí na pravidelných linkách. Podľa elaborátu vypracovanom na MDPT je potrebné na obnovu autobusov ročne 3,5 mld Sk. Ekonomická situácia regionálnych dopravných podnikov - SAD, ktoré zabezpečujú verejnú dopravu autobusov, nie je dobrá. Na príčine je aj skutočnosť, že štát neprepláca v plnej miere zľavy na cestovnom pre žiakov dôchodcov a ďalšie kategórie cestujúcich. V elaboráte MDPT sa píše, že cestujúci majú byť pripravení na zvýšenie cestovného a na prehodnotenie zliav na cestovnom, lebo cestovné podľa terajších taríf nepokrýva náklady. V elaboráte sa pripomína, že dopravca má právo na preplatenie výkonov uskutočnených vo verejnom záujme od príslušného Krajského úradu. V elaboráte sa pripomína, že na Slovensku sú traja automobiloví výrobcovia schopní vyrábať autobusy: LIAZ, s.r.o. Zvolen, Novop, a.s. Lučenec, a SlovBus, a.s. Nové Mesto nad Váhom. Každý už vyrobil prototyp autobusu, ktorý sa podrobuje homologizačným skúškam. Z elaborátu však vyplýva, že financie na obnovu autobusového parku nie sú.
Uhlie z Ruska
Predstavitelia vlády SR súhlasili s dodávkami uhlia zo Sibíri pre elektrárne v SR. Na Slovensko z Kuzbasu v Kemerovskej oblasti Ruskej federácie sa má doviezť 500 tisíc ton uhlia za 19 mil. USD. Tieto skutočnosti oznámila ruská agentúra ITAR-TASS. Dodávka uhlia sa má platiť znížením pohľadávok Slovenska voči Ruskej federácii, ktorá zostala po rozdelení ČSFR, a RF je ju ochotná Slovensku splácať dodávkami tovarov a niektorých surovín. Počas minulého roka Baňa Dolina vo Veľkom Krtíši vyťažila 547 tisíc ton uhlia pre Elektrárne Nováky. V tejto bani prebieha tzv. sociálna ťažba, lebo sa v bani dosahuje minimálna rentabilita len vďaka štátnej dotácii asi 60 mil. Sk ročne. Tento príspevok sa má vyplácať do roku 2002. Doteraz sa väčšina spotreby energetického uhlia na Slovensko dováža najmä z ČR a Poľska.
Pokles devízových rezerv
Celkové devízové rezervy v porovnaní s minulým týždňom, keď boli vo výške 7,33 mld USD, klesli na 7,01 mld USD. Podiel devízových rezerv NBS na celkových devízových rezervách sa dlhodobo udržuje okolo 45 %. Celkové devízové rezervy sa tento rok udržovali v pásme 7,15 až 7,4 mld USD.
Autor: jv