Jej prehodnotenie, na ktorého možnosť v súvislosti s poslednými krokmi vlády Vladimíra Mečiara upozornili niektorí poslanci Európskeho parlamentu (EP), by pre Slovensko znamenalo možné zastavenie hospodárskej pomoci smerujúcej zo západoeurópskych krajín. Európski liberálni poslanci totiž začiatkom minulého týždňa varovali, že ak slovenská vláda nezmení totalitárne prístupy, vyzvú svoje členské strany a EP, aby prehodnotili programy pomoci Slovensku a spolupráce v rámci Dohody o pridružení.
Dohoda má podľa preambuly za cieľ okrem iného podporovať rozvoj obchodu a harmonické ekonomické vzťahy medzi stranami a tým podporovať aj dynamický hospodársky rozvoj a prosperitu v SR, poskytovať základňu pre finančnú a technickú pomoc Spoločenstva Slovenskej republike. Okrem iného by sa "prehodnotenie" mohlo týkať finančnej spolupráce, ktorej obsahom je finančná pomoc vo forme grantov v rámci operácie PHARE a pôžičiek poskytnutých Európskou investičnou bankou (EIB). Asociačná dohoda umožňuje Slovensku požiadať aj o dočasnú finančnú pomoc na podporu opatrení, ktorých cieľom je zaviesť a udržiavať konvertibilitu meny SR či na podporu úsilia o strednodobú stabilizáciu a štrukturálne zmeny vrátane podpory platobnej bilancie.
Pri výhodných úrokových sadzbách, ktoré poskytuje EIB, pritom Slovensko len v roku 1997 získalo prostriedky v objeme 262 mil. ECU (približne 10 mld Sk), v roku 1996 to bolo 100 mil. ECU (3,8 mld Sk). V rámci projektu PHARE bolo pre Slovensko na roky 1993 - 1996 vyčlenených 133,5 mil. ECU. Viacročný indikatívny program Phare na roky 1995 až 1999 ďalej vyčlenil pre SR 200-220 mil. ECU. Zároveň stanovil smerovanie týchto prostriedkov do určených oblastí. Najviac financií (50-60 %) by malo smerovať do privatizácie a reštrukturalizácie. Takmer štvrtina zdrojov je určená na rozvoj ľudských zdrojov a pre sociálny sektor.
Asociačná dohoda definuje aj možnosti liberalizácie vzťahov v rámci voľného pohybu tovaru, pohybu pracovníkov, etablovanie sa a poskytovania služieb, pohybu kapitálu, hospodárskej súťaže a zbližovania práva. Významnou je časť venovaná hospodárskej spolupráci, ktorá má podľa dohody prispieť k rozvoju a potenciálu rastu SR. Spolupráca sa zameriava hlavne na opatrenia hospodárskej politiky a ďalšie vzťahujúce sa na odvetvia baníctva, investícií, poľnohospodárstva, baníctva, energetiky, dopravy, regionálneho rozvoja a cestovného ruchu.
Dohoda o pridružení medzi Spoločenstvom a SR vstúpila do platnosti 1. februára 1995. Uzatvorila sa na dobu neurčitú, pričom podľa jej znenia ju môže ktorákoľvek zo zmluvných strán vypovedať tým, že to oznámi druhej zmluvnej strane. Dohoda prestane platiť šesť mesiacov odo dňa takého oznámenia. Vo všeobecných zásadách dohody sa uvádza, že rešpektovanie demokratických zásad a ľudských práv zakotvených v Helsinskom záverečnom akte a Parížskej charte pre novú Európu, ako aj zásad trhovej ekonomiky podnecuje domácu a zahraničnú politiku zmluvných strán a vytvára podstatné prvky súčasného pridruženia. Asociačná rada pritom pravidelne skúma uplatňovanie dohody a dosiahnuté výsledky ekonomických reforiem v SR. Podľa dohody sa stretáva na úrovni ministrov raz do roka a vtedy, keď to vyžadujú okolnosti.