Asi dve tretiny bankomatov na svete dodala americká firma NCR, táto firma je dominantná aj u nás. V Európe obsadila druhú pozíciu v bankomatoch talianska firma Olivetti. Olivetti SR, s.r.o. Bratislava, pôsobí ako dcérska spoločnosť talianskej Olivetti Solutions S.p.A. od začiatku roka 1997. Olivetti Solutions patrí do skupiny Olivetti Group S.p.A., sídli v Ivrei - severné Taliansko. Olivetti Solutions ponúka komplexné riešenia pre tzv. špecializované trhy, najmä pre banky, iné finančné inštitúcie, verejnoprospešné inštitúcie a pre maloobchod. Olivetti Solutions na celom svete zamestnáva 13 tisíc zamestnancov a dosiahla obrat 3 mld USD.
Peter Puchner, riaditeľ Olivetti SR, s.r.o., reagoval na údaje z článku o bankomatoch z minulotýždennej ekonomickej prílohy SME. Poukázal na informácie, ktoré o bankách v Európe poskytuje britská inštitúcia Retail Banking Research Limited. Podľa nej na milión obyvateľov v krajinách EÚ pripadlo 414 bankomatov. Najviac bankomatov na milión obyvateľov je v Španielsku - až 765. Vo všetkých západoeurópskych krajinách je viac bankomatov na milión obyvateľov ako u nás (151 bankomatov), výnimkou je Turecko, kde je iba 92 bankomatov. Puchner pre SME vyjadril názor, že počet bankomatov na Slovensku nie je dostačujúci a nechápe postoj bánk, ktoré spomalili aktivity pri rozširovaní siete bankomatov. Súčasný trend inštalácie bankomatov vo svete spočíva v umiestňovaní bankomatov mimo budov bánk. U nás sú však pri umiestňovaní bankomatov prekážky, tie spočívajú aj v nevyjasnených vlastníckych vzťahoch k budovám. Banky na Slovensku otvárajú nové pobočky a pracoviská, ale vždy ich nevybavujú bankomatmi, dodal Puchner.
Moderné bankomaty okrem výdaja hotovosti umožňujú hotovosť prijať, umožňujú bezhotovostný prevod peňazí na účet podľa dispozície zákazníka a nabíjanie tzv. čipových kariet. Čítacie mechaniky moderných bankomatov sú multifunkčné, umožňujú prečítať bankovú kartu aj čipovú kartu. Aj vzhľadom na široké možnosti moderných bankomatov sa podľa Puchnera nemožno uspokojiť s počtom bankomatov na Slovensku. Je dobre, že niektoré banky na Slovensku vidia budúcnosť v zriaďovaní samoobslužných zón, pripomenul Puchner. Samoobslužné zóny poskytujú spektrum bankových služieb prostredníctvom špecializovaných technických zariadení. Úroveň služieb v takýchto bankách by mala byť vyššia, ako keď ich poskytujú zamestnanci banky za klasickou prepážkou. Prvé takéto pracovisko bolo otvorené minulý rok v októbri v Poštovej banke na Gorkého ulici v Bratislave. Táto banka pripravuje ďalšiu samoobslužnú zónu na Námestí SNP.
Čipová karta je podobná telefónnej. V polovodičovej mikroštruktúre - čipe umiestnenom na čipovej karte, je informácia o výške peňažnej "hotovosti". Preto sa čipovým kartám hovorí aj elektronická peňaženka. Čipovou kartou sa "tankuje" hotovosť v špecializovaných bankomatoch a s takouto hotovosťou sa platí v termináloch pre čipové karty v obchodoch, v doprave a v službách.
Rozvoj platenia čipovými kartami je podľa Puchnera limitovaný psychológiou ľudí. To platí celosvetovo. Pre mnoho ľudí na svete predstavujú peniaze v hotovosti, ktoré má vo vrecku, istotu. Puchner verí, že aj na Slovensku bude skoro implementovaná technológia čipových kariet, projekty sú už rozbehnuté. V ČR ako prvá implementovala čipovú kartu Česká spořitelna, a.s. Praha.