ČIERNY BALOG ( SME - klo) - Vyhlásenie celonárodnej zbierky na záchranu Čiernohronskej železničky je posledným zúfalým pokusom jej prevádzkovateľov, ktorými sú zástupcovia siedmich obcí Mikroregiónu Čierny Hron. Zbierku vyhlásili od včerajška, keď im ministerstvo vnútra dalo na to povolenie. Už pred mesiacom sa zbierka začala v Breznianskom okrese, zatiaľ sa však nezískala veľká finančná čiastka, zareagovalo na ňu len niekoľko darcov.
Čiernohronská železnička si ročne na svoju prevádzku zo vstupného, sponzorských darov a invenčných programov zarobí asi štyri milióny korún. Zvyšok do päťmiliónového rozpočtu mal pôvodne plynúť z Fondu detí a mládeže. To bolo pred dvoma rokmi, fond však svoje sľuby nedodržal. Pomoc štátu na záchranu unikátnej technickej pamiatky, ktorú desať rokov obnovovali predovšetkým nadšenci, mala prostredníctvom Slovenského technického múzea v Košiciach smerovať aspoň na opravu historickej trate a vozňov. Múzeum však 1. januára tohto roku stratilo právnu subjektivitu, preto časť majetku železničky nemôže spravovať ani financovať. Tým sa znemožnil ďalší zo systémových krokov na pomoc unikátu.
Železnička, ktorá vlani prepravila 70 tisíc ľudí a sprístupnila pre turistov Horehronie, má teraz veľké finančné problémy. Ak nevyrovná dvojmiliónové dlhy, zabavia jej majetok exekútori a 1. mája nevyjde na trať. Na túto sezónu má už teraz 17 objednávok od veľkých firiem na usporiadanie spoločných jázd pre zamestnancov, čo by jej v momentálnej situácii pomohlo. "Od pochopenia ľudí si sľubujeme peniaze na vykrytie straty tak, aby neprišli exekútori," uviedol pre SME obchodný riaditeľ Čiernohronskej železničky Ivan Kováčik. Dodal, že problémy železničky by úplne nevyriešilo ani zaplatenie dlhov. "Vlani sme šetrili, kde sa dalo, a tak teraz treba opraviť a obnoviť viac podvalov i vagónov. Už teraz vieme, že jedna tretina rozpočtu - jeden a pol milióna, možno aj viac, nám bude zase chýbať." Prevádzkovatelia teraz čakajú na vyjadrenie ministerstva kultúry k ďalšiemu predloženému projektu, ako aj ministerstva financií k možnej dotácii či odpusteniu časti dlhov na záchranu európskeho unikátu.
Autor: SME-klo