sa kládol veľký dôraz aj na koncepciu exportnej stratégie tohto nového podnikateľského subjektu, vrátane značkovej politiky a produktového portfólia pre jednotlivé, predovšetkým európske trhy. Súčasťou okamžitého nástupu spoločnosti na európske teritóriá bola účasť spoločnosti Nový Calex na najvýznamnejšom profesionálnom európskom salóne bielej techniky pre domácnosť v roku 1998 - Confortec, ktorý sa v dňoch 25.-28. januára konal v Paríži. Na tomto významnom paneurópskom podujatí, kde boli zastúpení všetci výrobcovia a predajcovia etablovaní v Európe, Nový Calex predstavil kompletný sortiment nedávno ešte dvoch samostatných výrobcov. Dnes nie je žiadnou zvláštnosťou, že silný výrobca predstavuje zoskupenie niekoľkých aj samostatne veľmi známych značiek a je len samozrejmé, že veľkosť výstavnej plochy, bohatosť stánku a šírka prezentovaného sortimentu zodpovedajú sile vystavujúceho subjektu.
Stánok spoločnosti Nový Calex bol farebne ladený v bielo-modrej kombinácii a prezentoval dve obchodné značky - Calex, ako jedinú vlastnú značku Calex, a. s., a General Frost, čo je nosná, päť rokov intenzívne budovaná značka výrobkov určených na export bývalého producenta Samsung-Calex, spol. s r. o. General Frost bol zastúpený ucelenou líniou výrobkov, ktoré boli inovované alebo novovyvinuté počas posledných piatich rokov. Prezentoval sa tradičnými jednodverovými chladničkami a mrazničkami, ale aj novými, na trhu Slovenska a v zahraničí už dobre známymi jednokompresorovými kombinovanými chladničkami. No pod značkou General Frost bola predstavená aj horúca novinka spoločnosti Nový Calex - dvojkompresorová luxusná 350-litrová kombinovaná chladnička s mrazničkou, vybavená svetelnou a zvukovou elektronickou signalizáciou, v nekonvenčnom dizajne, kde namiesto bieleho povrchu dverí bol použitý ojedinelý fotografický motív Studenovodského vodopádu z Vysokých Tatier. Táto povrchová úprava dverí klientov doslova nadchla. Návštevníkov výstavy model svojou eleganciou zaujal natoľko, že sa jednoznačne stal magnetom stánku. Domáca značka Calex bola zastúpená kompletným radom chladivových kompresorov, distribučným chladením - vitrínami, a na našom trhu obľúbenými dvojkompresorovými kombinovanými chladničkami v novej povrchovej úprave - v sýtych pastelových farbách, čiže tiež svojimi najlepšími reprezentantmi. Calex a General Frost predstavujú dve ucelené línie, ktoré sa líšia vonkajším vzhľadom, vnútornou výbavou a grafickými motívmi v interiéri výrobkov, pripravených na tohtoročnú exportnú sezónu. Spoločnosť Nový Calex sa touto ponukou zaradila medzi európskych producentov, ktorí predávajú svoje výrobky pod viacerými vlastnými značkami, čo im umožňuje preniknúť na trh cez početnejšie distribučné kanály a do viacerých segmentov trhu, pričom viac ako 50 % produkcie Nového Calexu je určených na export do Európskej únie.
Rýchle oživenie značky Calex na všetkých exportných trhoch je podmienkou využitia technologických a ľudských kapacít. Skutočnosť, že existuje obojstranný záujem o rozvoj obchodných vzťahov, potvrdili rozhovory s dlhoročnými klientmi, ako aj prvé kontakty a uvádzacie ponuky s novou klientelou, ktoré by mali rozhodne prispieť k umiestneniu projektovaných objemov výrobkov v zahraničí. Okrem veľmi početného zastúpenia francúzskych distribútorov bielej techniky a predstaviteľov európskych importných firiem bol tohtoročný Confortec zaujímavý silnou účasťou juhoamerických a ruských obchodníkov.
Na parížskom salóne sa zúčastnili všetci giganti, určujúci vývinové trendy v tejto komodite, a podľa očakávania priniesli výrazný tlak na hospodárnosť prevádzky výrobkov dlhodobej potreby. Výrobcovia chladničiek pre domácnosť s typickou prevádzkou 365 dní v roku musia preto intenzívne pracovať na znižovaní energetickej náročnosti svojich výrobkov. Predovšetkým krajiny Európskej únie systematicky a nekompromisne obmedzujú výrobcov, ktorí si nedokážu v primeranom tempe poradiť s nárokmi súvisiacimi s ochranou života na Zemi. Problém, ktorý v minulosti predstavovali freóny, dnes nahradila minimalizácia spotreby elektrickej energie počas životnosti spotrebičov. Nový výrobok síce bude drahší pri svojej kúpe, no v konečnom dôsledku sa prvotná investícia rýchlo vráti v ušetrení nákladov na jeho prevádzku. Nový Calex, a.s., je zástancom podobného prístupu, pretože je rozhodne múdrejšie investovať do vývoja a nákupu výrobkov šetriacich prírodu, ako do budovania ďalších energetických zdrojov, a je príjemné konštatovať jeho pripravenosť obstáť v tejto skúške.
Autor: tch