Terajšia vládna moc nie raz verbálne deklarovala pomoc malým a stredným podnikateľom. Opak bol i je pravdou. Daňové i odvodové zaťaženie narástlo do takmer neúnosnej miery. K sľubom o úpravách daňových pásiem nedošlo a nepríde. Naopak, zvýhodňujú sa stratové podniky a monopolné giganty, ktoré sú v nejednom prípade v rukách štátnych a straníckych funkcionárov. V zahraničnom obchode v oblasti dovozu, kde podniká prevažná časť malých a stredných podnikateľov, sa zaviedla dovozná prirážka a nedávno povinná certifikácia takmer na 90 percent dovážaných tovarov. Je smiešne a paradoxné, ak neuznávame certifikáty na výrobkoch špičkových výrobcov a uznávaných špičkových zahraničných skúšobní. Nie v jednom prípade, výrobok z dôvodu technickej nevybavenosti slovenských skúšobní musí byť preskúšavaný na pracoviskách v zahraničí. Samozrejme za úplatu. Hlavná vec, že pečiatka na certifikáte je slovenská. Ďalším paradoxom je, že ak zahraničný výrobca certifikoval výrobok v slovenskej skúšobni, ale znie na meno výrobcu, neuznáva sa, ale musí byť zriadený prepis na meno dovozcu (predávajúceho). Cena za prepis je v rozpätí na jeden typ výrobku 1500-2300 Sk. Čiže raz zaplatil za certifikáciu výrobca, aby odbremenil finančne slovenského predávajúceho. Cena za vystavenie certifikátu výrobku strednej zložitosti sa pohybuje v rozpätí 15-30 tisíc korún. Výrobca za certifikovanie niekoľkých desiatok výrobkov zaplatí sumu pohybujúcu sa v násobkoch stoviek tísíc korún. Tieto administratívne opatrenia sa netýkajú iba citlivých výrobkov (poľnohospodárskych produktov), ale i výrobkov vyrábaných výlučne v zahraničí. Čiže v prevažnej miere, nie je to ochrana domáceho výrobcu a spotrebiteľa pred nekvalitou zahraničných výrobkov, ale okrádanie slovenského občana, zásluhou hlúposti a nekompetentnosti štátnych úradníkov. Len zavedením dovoznej prirážky a povinnej certifikácie došlo k zvýšeniu cien dovážaných výrobkov v priemere o 10-20 percent, pričom ich vlastnú výrobu nemáme. Na konci reťazca je spotrebiteľ - občan, ten však hromží na predajcov a neraz chváli múdrosť tých, ktorých si zvolil.
Poctivo odvedené dane občanov i prosperujúcich podnikateľov z časti prídu do rúk revitalizovaných podnikov. Kto je vlastníkom týchto podnikov, kúpených za smiešne ceny, je verejným tajomstvom. Nepostačovala pre nich nízka kúpna cena podnikov, ani novela zákona o dani z príjmu. Bude postačovať revitalizácia? Z politických protagonistov sa stali multimilionári s mocou a neraz i s patričnou dávkou arogancie. Počet štátnych úradníkov bujnie ako rakovinový nádor, nestačia priestory, začínajú sa budovať honosné paláce Štátnej správy, narastá ich sebavedomie. Priam zdierajú občanov, malé a stredné podnikanie je v koncoch, rastie i skupina multimilionárov, a dokonca našich, slovenských. Cieľom vlády je naplnenie deravej štátnej pokladnice, žiaľ, na viac asi nemá. Ale cieľom slušných podnikateľov je mať vládu, ktorá vytvorí aktivity podporné, a nie likvidačné.
Autor: Ing. JOZEF LETOVANEC, Trenčín