, z čoho vyplýva strata 3,3 mld korún. Po skončení vyjednávania o Kolektívnej zmluve ŽSR na tento rok bude pravdepodobne strata ešte vyššia. Mzdové náklady predstavujú asi 45 percent z celkových nákladov. Z hľadiska posudzovania možností ŽSR je dôležité uviesť, že v roku 1989 vykazovala nákladná doprava, ktorá je z hlavných činností ŽSR ako jediná zisková, objem prepravy 127 mil. ton. V roku 1997 to predstavovalo iba vyše 50 mil. V osobnej doprave bolo v roku 1990 prepravených 119 mil. osôb, v roku 1997 iba 70 mil. Tržby v osobnej doprave boli v roku 1989 0,7 mld Sk a náklady 2,9 mld, v roku 1998 sa očakávajú tržby z osobnej dopravy 1 627 mil. Sk, zatiaľ čo náklady 8,338 mil. Sk. Počet cestujúcich teda klesá a náklady rastú, pričom ceny cestovného sú regulované ministerstvom financií. Prostredníctvom cenovej politiky štát rieši svoju sociálnu politiku, ale nekryje v plnom rozsahu straty spôsobené regulovaním cien. V osobnej doprave sa od roku 1993 kumulovali straty, ktoré budú do konca roka 1998 tvoriť nekrytý rozdiel asi 15,5 mld Sk. Rozdiel musí ŽSR vyrovnávať ziskom z nákladnej dopravy, prípadne výhodnými úvermi. Podľa M. Lazara je navyše v súčasnosti potrebné hľadať riešenia, ako zabezpečiť dlhodobé prostriedky z externých zdrojov, pretože v nákladnej preprave sa v rámci integrácie európskych železničných správ zjednocujú a sprísňujú technické normy pre používanie železničných vagónov v zahraničí. K 1. 1. 2000 hrozí, že veľký počet vagónov slovenských železníc, ktoré zabezpečujú prepravu strategických surovín, sa do zahraničia nedostane.
Autor: SME-rf