Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

Magický realizmus v priezračnej podobe *RECENZIA / LITERATÚRA

Isabel Allendeová: Paula * Preklad: Martina Slezáková * Vydavateľstvo Slovart, 1998

Románom Paula azda najznámejšej po španielsky píšucej spisovateľky Isabel Allendeovej (1942) vstúpilo vydavateľstvo Slovart cez svoju novú edíciu MM (rozumej rok 2000) na pole svetových bestsellerov - v tomto prípade náročnejšieho intelektuálneho zamerania. "Každý román je osobnou výpoveďou človeka, ktorý ho píše. Vždy sa opiera o veci, ktoré prechádzajú jeho vnútrom. Možno, že niekedy je viac ovplyvnený faktami z vlastného života a potom je to, dajme tomu, autobiografia. Paula však nie je životnou spoveďou. Nechcem sa spovedať, len rozprávam," povedala v rozhovore pre SME I. Allendeová o svojom románe Paula z roku 1994 na 48. knižnom veľtrhu vo Frankfurte nad Mohanom (2. - 7. 10. 1996). Skúsme teda dôverovať autorke skvelého románu Domu duchov z roku 1982, ktorý z nej urobil "ženského Márqueza", a zoberme jej sugestívny tok príbehov ako veľkolepú fresku rozprávania. Vtedy naozaj matkino (spisovateľkino) i dcérino (Paula) utrpenie vyviera zo starobylých koreňov súčasnosti. Zmes vášne, imaginácie, humoru a originality majstrovsky rozohráva ako rafinovanú hru života so smrťou, ako Bergmanovu šachovú partiu rytiera so smrťou v Siedmej pečati. Tu je však v podobe meditácie o matkinom živote a dcérinej smrti, o zmysle ľudskej existencie, do ktorého sa prelínajú "zázračno-reálne" príbehy z minulosti. Oproti Domu duchov Allendeová ešte prehĺbila duchovný rozmer a rozprávková ľahkosť nadobudla väčšiu gravitáciu. Autorka verí na duchov a dušu, a preto vie, že "človek žije dovtedy, kým naňho myslíme". Azda i preto slzavé údolie na zemi nie je pre ňu definitívou - veď život a s ním aj tajuplné príbehy pokračujú. Allendeová podáva v Paule kryštalicky čistú esenciu magického realizmu. Tam, kde Márquez či Cortázar končia, Allendeová so svojou ženskou senzibilitou začína. Jej sentimentalita je pôvabná, osobná i politická (autorka je neterou S. Allendeho) dráma burcuje bez okázalého pátosu, príbeh plynie ako mohutný tok Amazonky, v rytme cítiť magnetickú príchuť bossa-novy... Allendeová sa nespovedá, ale rozpráva.

1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom