V priebehu môjho trojtýždňového pobytu v Spojených štátoch amerických som mal možnosť navštíviť viacero múzeí a galérií v Clevelande i Los Angeles, a vzhliadnuť v nich množstvo vynikajúcich diel. Ohromila ma najmä kvalita zastúpenia najvýznamnejších autorov zo všetkých historických období od staroveku po súčasnosť, veľké mená ako Rubens, Rembrandt, Goya, El Greco, Cézanne, Van Gogh, Gauguin, Matisse, Picasso boli prítomné vo väčšine zbierok. Druhým, pre našinca zvyknutého na domáce pomery doslova šokujúcim poznatkom bolo uvedomenie si obrovského záujmu verejnosti o návštevu múzeí a galérií. V Clevelandskom múzeu umenia som bol svedkom rezervácie a kúpy vstupeniek veľkým počtom návštevníkov na výstavu Vatikánske poklady, ktorá sa mala konať o mesiac. Podobný enormný záujem verejnosti o vzhliadnutie novootvoreného Gettyho centra v Los Angeles, viedol jeho správu k nutnosti regulovať vstup. Mimochodom, platí sa len 5 dolárov za parkovanie. V čase mojej návštevy, v polovici januára, sa robili rezervácie na apríl! Našťastie, vďaka predvídavosti mojich príbuzných som mal vstup rezervovaný už od polovice decembra.
HISTÓRIA A SÚČASNOSŤ
J. Paul Getty, naftový magnát a podnikateľ, sa koncom šesťdesiatych rokov rozhodol založiť pre svoje zbierky antického umenia múzeum, ktoré malo návštevníkom i svojou architektúrou čo najvernejšie priblížiť toto obdobie. Tak vznikla rekonštrukcia rímskej vily Getty Villa v nádhernom prostredí prímorskej časti Malibu. V roku 1976 J. P. Getty odkázal múzeu v Malibu akcie v hodnote 700 miliónov dolárov, ktorých cena po krátkom čase závratne stúpa a v súčasnosti sa ich hodnota udáva vo výške 4.5 miliardy(!) dolárov. Pre porovnanie: devízové rezervy NBS sú v súčasnosti 3.2 miliardy dolárov. V závete Gettyho spoločnosti spravujúcej pozostalosť je umožnené každoročne narábať so sumou 225 miliónov dolárov, čo sú vlastne ročné výnosy z odkázaného kapitálu. Tak vzniká pre správcov Gettyho odkazu úžasná možnosť na rozširovanie pôvodnej zbierky. Obrovské finančné prostriedky boli investované do nákupu nových diel - iste si viacerí pamätáme na ohlas, ktorý vyvolalo zakúpenie Van Goghových Kosatcov. Bolo rozhodnuté o založení piatich Gettyho inštitútov pre vzdelávanie, reštaurátorstvo, výskum histórie umenia, informatiky a výchovy umeleckého manažmentu, bola založená zbierka kresieb, ktorá dnes má okolo 500 diel, ako aj zbierka fotografií (cca 60 tisíc exemplárov). Pri rýchlom náraste počtu diel v zbierkach sa vynorila potreba možnosti ich prezentácie, a tak sa zrodila myšlienka a následné rozhodnutie vybudovať nový komplex, ktorý by zohľadňoval novovzniknuté priestorové nároky. Samotná príprava projektu až po otvorenie centra v polovici decembra 1997 trvala trinásť rokov.
Stavebný unikát
Gettyho centrum tvorí komplex budov, postavených na vyvýšenine v kopcoch nad Brentwoodom a Santa Monikou s nádherným výhľadom na rozsiahlu časť Los Angeles, honosné štvrte Bell Air a Beverly Hills, ako aj na Pacifik, rozprestierajúci sa až po obzor. Architekt Richard Meier si lepšie miesto na postavenie "múzea 21. storočia" (ako táto inštitúcia býva tiež označovaná), nemohol želať. Nie nezanedbateľnou "maličkosťou" pre rozlet tvorivej invencie tohto architekta bola i suma jednej miliardy dolárov určená na realizáciu centra. Výsledok je však rozhodne impozantný. Architektonicky je centrum členené v závislosti od funkčného využitia na šesť vzájomne poprepájaných objektov. Muzeálna časť je najrozsiahlejšia a skladá sa z veľkej vstupnej haly, pred ktorú vás dopraví "vláčik" premávajúci obojsmerne od parkoviska umiestneného priamo pri San Diego autostráde, štyroch dvojpodlažných pavilónoch so stálymi expozíciami a jednom pavilóne s premennými výstavami. Zvyšok centra tvoria budovy jednotlivých Gettyho inštitútov, ako i samotnej Gettyho spoločnosti. Samozrejme, celý komplex je prepojený množstvom oddychových zón s fontánami, parkovou úpravou, umelo vytvoreným "potôčikom" stekajúcim po svahu Centrálnej záhrady s viacerými (aj cenovo odlišnými) možnosťami na občerstvenie a príjemné posedenie. Lokalizácia centra na kopci umožnila architektovi Meierovi využiť túto situáciu na vytvorenie jedinečnej, architektonicky členitej kompozície s množstvom vyhliadkových terás, balkónov, presklených hál a koridorov, umožňujúcich nádherný výhľad na okolitú panorámu mesta. Najmä Južný a Západný pavilón ponúka návštevníkovi využiť tieto možnosti v bohatej miere. Spomínané členenie a použitie travertínových kamenných platní, ktorými sú pavilóny obložené, silne evokujú panorámu fascinujúceho Grand Canyonu v Arizone. Samotný Meier sa v jednom zo svojich interview priznáva k inšpirácii týmto prírodným divom USA. Architektonické riešenie výstavných priestorov horného podlažia pavilónov, kde sú umiestnené zbierky maľby, využíva prirodzené denné svetlo, rafinovane usmerňované cez presklený strop pomocou otáčajúcich sa lamel reagujúcich prostredníctvom senzorov na smer a intenzitu slnečných lúčov. S ďalšími technickými vymoženosťami sa dá stretnúť v priestoroch informačných stredísk umiestnených v každom pavilóne, kde sa návštevníkovi a záujemcovi ponúka množstvo informácií o jednotlivých exponátoch, ktoré sa jednoduchým spôsobom, dotykom prsta, dajú "vyvolať" na obrazovke počítača.
EXPOZÍCIE
Expozície sú rozdelené do jednotlivých pavilónov podľa príslušného obdobia, v Severnom je umenie pred rokom 1600, vo Východnom a Južnom od 1600 do 1800 a v Západnom po roku 1800. Z množstva veľkých mien, ktorých diela tu máte možnosť obdivovať, spomeniem aspoň niektoré: v kolekcii maľby, sústreďujúcej práce autorov od konca 13. do konca 19. storočia - Mantegna, Fra Bartolomeo, Pontormo, Correggio, Cellini, Rembrandt, Rubens, Ensor, Cézanne, Munch, Van Gogh; v expozícii zbierky kresby Leonardo da Vinci, Michelangelo, Dürer, Rembrandt, Turner, Gainsborough, Degas... Zbierka antického umenia je jednou z najpozoruhodnejších v USA a pre jej definitívne umiestnenie a vystavenie sa pripravuje rozsiahla rekonštrukcia pôvodnej Gettyho vily v Malibu, ktorej ukončenie je naplánované na rok 2001. Dvadsaťdva miestností centra je "naplnených" kolekciou francúzskeho užitého umenia 17. - 18. storočia, ktoré bolo srdcovou záležitosťou J. Paula Gettyho. Je tu zastúpený nábytok, porcelán, šperky, tapisérie, koberce a pod.
Jedinečnosť a neopakovateľnosť "genia loci" tohto miesta sa nedá vystihnúť akýmkoľvek výstižným popisom, výnimočná atmosféra sa dá "nasať" len na mieste činu. Zostáva nezabudnuteľný zážitok, obdiv nad výnimočnosťou ľudského ducha schopného vytvoriť v priebehu vekov také výnimočné diela, ale aj vzdanie holdu osvietenosti a schopnostiam človeka, ktorého veľkorysý odkaz umožňuje miliónom ľudí obdivovať tieto poklady. Príklad, hodný nasledovania i v našich domácich pomeroch, samozrejme, v reláciách primeraných slovenským možnostiam... A keby nebolo ani jedného "veľkého slovenského Gettyho", potrebám slovenskej kultúry by určite prospeli aj viacerí menší getty-ovia.
Autor: VIKTOR HULÍK, Los Angeles (Autor je slovenským výtvarníkom)