Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Forsythov Šakal ako ho ne(s)poznáte *RECENZIA / FILM

Šakal (The Jackal) # USA 1997 # Réžia: Michael Caton-Jones # Scenár: Chuck Pfarrer - podľa scenára Kennetha Rossa k filmu Šakal (The Day of the Jackal, 1973) # Hrajú: Bruce Willis, Richard Gere, Sidney Poitier, Diane Venoraová, Mathilda Mayová # Distribut

ér: Tatrafilm # Premiéra v SR: 19. február

Amerika musí mať všetko. K dlhému výpočtu svojich prevažne zbytočných a povážlivo rozporuplných filmových remakov si pridala i Šakala, ktorého pred štvrťstoročím podľa literárneho bestselleru Fredericka Forsytha nenapodobiteľne zosnoval americký klasik rakúskeho pôvodu Fred Zinnemann s Edwardom Foxom v životnej úlohe. Tematikou európsky príbeh Amerika vzala útokom a po svojom. Francúzskeho prezidenta Charlesa de Gaulla už muška nájomného vraha nenájde, a tak si to Šakal namieril na prvú dámu USA. Ešte aj tá odpudzujúca hyena, ktorá v nastrihaných televíznych záberoch z prírodopisného dokumentu reprezentuje šakalí osud žrania zdochlín, útočí až vtedy, keď si je istá zdolaním obete. Scenárista Chuck Pfarrer nenechal v pôvodnom diele Kennetha Rossa kameň na kameni a prefíkane uslintanú krvilačnosť spotvoril do prehliadky štrbavého chrupu vychudnutej, na smrť vyhladovanej a krátkozrako číhajúcej šelmy, nápadne podobnej vypĺznutej relikvii leva v bratislavskej zoo. Bezzubými čeľusťami uchopený dej plynie paradoxne rýchlo i pomaly. Pomaly tak, ako by to asi podľa autorov malo zapínať neuvažujúcemu divákovi, tolerujúcemu naopak bleskurýchle počínanie hrdinov, ktorým to zasa páli až na hranici nadpozemskej intuície. Škót Caton-Jones, režisér historického nepodarku Rob Roy, situoval svojho Šakala do typickej rusko-americkej vzorky, v ktorej krutá východná mafia, deviantne zatínajúca vlastným členom sekeru do lebky, nepochopiteľne komunikuje angličtinou a jej západní protivníci sa silia do nešikovných pokusov o anglické frázy. Napriek zmätočnému fínsko-kanadskému presunu vykonávateľa vraždy na objednávku v podaní Bruca Willisa, ktorého identitu pozná v radoch vyšetrovateľského tímu iba z väzenia prizvaný írsky terorista Declan Mulqueen (Richard Gere), je jeho taktika nevýslovne priehľadná. Majorka ruskej tajnej služby Valentina Kozlovová (Diane Venoraová), ktorá musí pri zásahu v bare napriek presile jednotiek ministerstva vnútra jediná zachraňovať život zástupcu riaditeľa FBI Cartera Prestona (Sidney Poitier), sa s ním vďaka megadedukcii poľahky objaví všade tam, kam vedú Šakalove kroky. Nebyť Willisa a Gereho, ani len diváčky by sa nemali na čo pozerať, keďže hlavná ženská postava s bojovne zjazvenou tvárou si je sama vedomá malej dávky svojej príťažlivosti a vytrváva len preto, že dobrí sa podľa nej nikdy neskrývajú. Režiséra ani scenáristu som v kine nevidel.