BRATISLAVA (SME - ru) - Informovanosť mládeže o drogách za posledných asi päť rokov nesmierne vzrástla. V tom sú lekári, učitelia a ďalší odborníci zajedno. Väčšina z nich je však presvedčená, že podstatnú časť informácií získavajú deti z ulice. Podľa psychologičky Jany Štúrovej, zakladateľky občianskeho združenia Pomoc ohrozeným deťom v Bratislave-Petržalke, vzdelávanie učiteľov v drogovej problematike nie je vyriešené systémovo, stále súvisí skôr s osobnou zaangažovanosťou pedagóga. "Keď sme pred časom v škole prišli na to, že máme žiaka závislého od heroínu, ostatné decká v triede to vedeli už dávno predtým. Ony vedeli, že ten žiak ide na záchod a tam si to pichne. Ale ony vám to nepovedia, považujú to za bonzáctvo. To mi najviac prekážalo," priznáva učiteľka z istej školy, ktorej želanie zostať v anonymite rešpektujeme. Ako uviedla, študent sa po niekoľkých rokoch štúdia prerušeného liečbou vrátil. "Kolektív v triede ho dobre prijal, ale dlho som ich na to pripravovala," pokračuje, "na začiatku abstinencie sa však učil len s veľkou námahou, ťažko sa koncentroval. Na týchto deťoch, čo v minulosti kadečo zažili - trebárs prichádzali k peniazom prostitúciou a boli v zajatí euforických zážitkov - sa prejavuje aj po tvrdej liečbe vplyv niekdajšieho života. Stále túžia po nejakom vzrušení. Drobné radosti a povinnosti im nič nehovoria. Chvíľu to trvá, kým sa uvedú do normálneho života. Ale ono sa to dá, ak zabojujú, ak získajú sebavedomie a keď im pomáha okolie." Majú pedagógovia všeobecne vôľu priblížiť sa k deťom aj z ľudskej stránky? "Myslím si, že učitelia na našej škole majú záujem debatovať so žiakmi aj na témy mimo učiva," vraví učiteľ Emil Mikula zo SPŠ strojníckej na Fajnorovom nábr. v Bratislave, "ale aj rodičov by sme mali vychovávať, žiaľ, nie je na to čas."
Autor: SME-ru