BRATISLAVA (SME - gub) - Z asi 3000 slovenských poľnohospodárskych podnikov je asi 90 nadpriemerných, okolo 140 podpriemerných a dvesto je výrazne stratových. Pritom rastie počet drobných prosperujúcich podnikov. Vyplýva to z informácie, ktorú poskytol na základe predbežného hodnotenia roku 1997 Výskumný ústav ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva (VÚEPP). Zvyšok podnikov má podľa noriem platných v Európe priemernú výkonnosť, ktorá podľa slov riaditeľky VÚEPP V. Ižákovej rastie. V celkovej produkcii i miere pridanej hodnoty zaznamenali v dvoch uplynulých rokoch rast medzi 5-10 percentami. Prispelo k tomu i to, že vlani prvýkrát príspevky štátu do poľnohospodárstva, teda úľavy a subvencie, prekročili odvody poľnohospodárov do rozpočtu. Je však pravda, že značnú časť, asi pätinu - 1,7 miliardy korún zo štátnych dotácií, odčerpal nepomer medzi vysokými cenami vstupov a nízkymi predajnými cenami produkcie. Predaj výrobkov je momentálne najcitlivejšou stránkou poľnohospodárskej a potravinárskej produkcie. Chýba veľkoplošný marketing a veľkoobchodné siete, ktoré by umiestňovali produkciu roľníkov na domácom trhu. Podľa V. Ižákovej sa na našom trhu etablujú nadnárodné obchodné siete. Ak sa výrobcovia aktívne neprejavia na trhu, budú tieto siete definitívne diktovať ceny.
Autor: SME - gub