Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

"Svinské" pravdy o súčasnom človeku *recenzia / literatúra

Marie Darrieussecqová: Svinské pravdy # Preklad: Ladislav Kubiš # H&H Bratislava, 1997

Túžili ste sa niekedy prevteliť do zvieracej podoby? A rozmýšľali ste o tom, aké zviera by to bolo? Myšlienky, ktoré nám prichádzajú na um zväčša iba z dlhej chvíle, zobrala Francúzka Marie Darrieussecqová vážne. Možno až príliš vážne. Spisovateľka - 28-ročná absolventka elitnej Ecole Normale Supérieure (odkiaľ tradične vychádzajú budúce špičky politického a hospodárskeho života krajiny), dotiahla naše občasné snenia do absurdna, a riadne sa im vysmiala. Hrdinka jej románu Svinské pravdy, sexuálne mimoriadne dráždivá predavačka v luxusnej parížskej parfumérii, sa totiž nemení na nič viac, ani menej ako na - sviňu. Nepochybuje o tom jej okolie, ani ona, a nijako mimoriadne sa nad tým nepozastavuje, ani so svojím údelom nebojuje. Naopak, ku koncu príbehu si je istá, že šťastnejšiu podobu jej osud nemohol nadeliť... Svinské pravdy ani zďaleka nie sú bláznivou rozprávkou. Darrieussecqová vykresľuje dnešnú európsku civilizáciu so všetkými jej zhubnými chorobami - s dekadenciou, zvrátenou morálkou a so skrytou agresivitou človeka, s jeho zajatím vo vlastnej telesnosti, ale aj s bezhraničnou politickou korupciou. V takomto prostredí, v tlaku neustáleho, no dobrovoľného zneužívania a ponižovania človeka človekom, mladá ctižiadostivá žena na seba akosi logicky a zákonite berie zvieraciu - svinskú podobu. Svoje pocity a pozorovanie zmien farby kože, čŕt tváre, vnímanie nových vôní, chutí, ale aj pohľadu na svet, sa nijako nesnaží analyzovať, hodnotiť, iba ich - ako výsmech čitateľovi - sucho a mimoriadne cynicky konštatuje. A Darrieussecqová sa s nami hrá aj inak: keď pred niektorými pasážami ironicky upozorňuje - ,nasledujúce riadky radšej preskočte, už vopred sa vám za ne ospravedlňujem` - pričom si je istá, že práve tie bude čitateľ - dobrovoľný účastník jej šialeného rozprávania, hltať ešte dychtivejšie. Animálny príbeh plný sexu a násilia je vyrozprávaný strohým, chvíľami až primitívnym štýlom, premknutým mnohými hovorovými konštrukciami. Krátke vety a jednoduché vetné konštrukcie kontrastne vylupujú tie najväčšie surovosti a absurdity... Nakoniec sa však všetko končí "šťastne". Najspokojnejšia je hlavná hrdinka, ktorá sa konečne zbavila človečej schránky a ako sviňa triumfiálne zostáva v lone prírody. Má to byť naša budúcnosť, záchrana alebo skaza? Odpoveďou čitateľov sú pre Svinské pravdy zatiaľ prívlastky literárna udalosť a bestseller hneď v niekoľkých krajinách Európy.