MUDr. Eva KOLLÁROVÁ, detská lekárka, Lučenec: "Dostávame sa do veľmi zlej finančnej situácie, niektoré zdravotné poisťovne nám neplatia už od júla minulého roka. Máme signály, že aj Všeobecná zdravotná poisťovňa sa dostáva do zlej situácie. Čo nás čaká v blízkej budúcnosti, netušíme. Máme však z toho veľmi vážne obavy. O vyberaní poplatkov za ošetrenie priamo od pacientov zatiaľ neuvažujeme. Niektorí z nich žijú na hranici životného minima, takýto krok by ich mimoriadne postihol. Pokladám to za najkrajnejšie riešenie."
MUDr. Ľudmila POLAKOVIČOVÁ, čeľustný ortopéd, Rimavská Sobota: "Vyberanie poplatkov od pacientov zatiaľ nepraktizujeme, no pri súčasnom stave platenia poisťovní si myslím, že lekári sa tomu nevyhnú. Ak nám poisťovne urýchlene neobnovia platby, nič iné nám neostane. Nám nik neodpustí platenie daní a odvodov štátu, preto si neviem vysvetliť, ako si niečo obdobné môžu dovoľovať poisťovne. Podľa mňa by bolo vhodné, keby sa opäť nabehlo na systém tzv. krankasov. Pacienta by sme informovali, koľko bude liečba stáť, on by sa vzápätí informoval u poisťovne, koľko mu z ceny preplatí, a na uhradenie čoho má nárok."
MUDr. Jarmila FRIDRICHOVÁ, pediater, Banská Bystrica: "Platby od poisťovní nám meškajú aj štyri, päť mesiacov. Žijeme na pôžičky, naháňajú nás s nájmom, so zaplatením vody, elektriny. Nemala som na plat sestry, pomohol mi môj syn, vysokoškolák. Pacienti by si tiež mali uvedomiť, že sme ľudia. Nielenže nás limitujú poisťovne, ale nám ani neplatia."
MUDr. Andrej SITÁR, súkromný onkogynekológ, Banská Bystrica: "Súhlasím s vyhlásením Asociácie súkromných lekárov. Toto rozhodnutie je správne, lebo lekári nemajú zdroje na financovanie zdravotníckej starostlivosti pre občanov Slovenska. Každý lekár musí posúdiť svoju individuálnu situáciu a uplatňovať vyberanie zálohových platieb podľa situácie v okrese."
MUDr. Vasil V. DEMIDOV, anestéziológ, kardiocentrum Martin: "Zatiaľ sme neboli nútení pristúpiť k vyberaniu zálohových platieb od pacientov, no avizovali sme túto možnosť štyrom zdravotným poisťovniam, ktoré nám dlhovali platby za dlhšie obdobie. Oslovené poisťovne nám v krátkom čase splatili podstatnú časť dlhov. Každý poistenec má zo zákona právo na úhradu za poskytovanú zdravotnícku starostlivosť, je na ňom, či si ho uplatní. Keby sme boli prinútení vyberať zálohové platby od pacientov, upozornili by sme ich na túto skutočnosť už pri objednávaní, ktoré je u nás aspoň mesiac pred vyšetrením."
MUDr. Ingrid BARÁNIKOVÁ, pediatrička, Žiar nad Hronom: "Doteraz som nebola nútená vyberať od svojich pacientov zálohové platby. Ak mi niektorá zo zmluvných zdravotných poisťovní dlhuje za výkony, ktoré im fakturujem, riešim tento problém prostredníctvom advokáta. Situácia lekárov prvého kontaktu je však taká, že všetko treba naháňať, znervózňuje to nás i pacientov, ktorí by sa s týmito problémami ani nemali stretávať. Nie vlastnou vinou sme sa ocitli v druhotnej platobnej neschopnosti. Celý systém v zdravotníctve treba zmeniť. Veľkú nádej vkladám do volieb, to je šanca, no mali by o tom byť presvedčení predovšetkým občania."
MUDr. ZLATA ANTALOVÁ, praktická lekárka pre dospelých, Košice-Barca: "Praktickí lekári majú značné problémy, ale keďže ústava zaručuje bezplatnú starostlivosť, nepremýšľala som nad tým - neprichádza to do úvahy."
MUDr. Mária HORVÁTHOVÁ, praktická lekárka pre deti a dorast, Košice: "Pre mňa by nebolo ľahké pýtať od pacienta za nejaký úkon peniaze. Diskutuje sa síce o tom, že v prípade neriešenia problému by sme eventuálne mohli postupovať i takto s výnimkou bolestivých a akútnych stavov, ale svedomitý lekár predsa okamžite neposúdi, čo je a čo nie je akútny stav, ten sa môže vyvinúť i náhle. Skôr by som uvažovala o čiastočnom spoplatnení u tých pacientov, ktorí lekárovi terapiu komplikujú, neberú často ani drahé lieky, nechodia na kontroly a tým zhoršujú zdravotný stav svojich detí."
MUDr. Viera MICHALKOVÁ, všeobecná lekárka, Žilina: "Situácia s platbami poisťovní za služby lekárov je veľmi, veľmi zlá. Mne napríklad vojenská poisťovňa nezaplatila fakturované služby ani za vlaňajší september a všetky ostatné poisťovne pravidelne s platbami meškajú minimálne dva mesiace. Na takúto finančnú nedisciplínu doplácame všetci a v najhoršom položení je pacient. Riešením nie je, aby som začala vyberať peniaze od pacientov a oni nech sa starajú, ako si ich od poisťovní vymôžu. Vytvoril by sa tým úžasný problém a ten my lekári sami nedokážeme vyriešiť. Sú na to iní, ktorí sú za situáciu v zdravotníctve zodpovední, a nie lekári alebo pacienti."
Autor: rim, klo, ks, eb, jf