Od roku 1994 pôsobí v Banskej Bystrici, kde vytvorila jeden z najambicióznejších festivalov súčasného tanca na Slovensku: Tanec dnes. Ako vedúca Štúdia tanca pri Stredoslovenskom štátnom divadle práve v týchto dňoch finišuje na príprave prvej premiéry, ktorú pod názvom Sattó - Tanec vetra a pri príležitosti odovzdania grantu japonskej vlády Štátnej opere v Banskej Bystrici slávnostne uvedie 19. februára. "K zámeru mať vlastný profesionálny súbor som prišla v Banskej Bystrici pred štyrmi rokmi. S vlastným tanečným súborom som vytvorila predstavenie Okno dotykov, avšak vo vtedajších podmienkach sa v Štátnej opere nenašiel priestor pre ďalšiu realizáciu. Pri zriaďovaní Stredoslovenského štátneho divadla sa však baletná zložka jednoducho dostala do štatútu. Jej vytvorenie bolo len otázkou času a peňazí," povedala Z. Hájková.
V Štátnej opere sa minulý rok zrealizoval grant japonskej vlády, ktorý zahŕňa hudobné nástroje a zvukovú aparatúru. Už v polovici minulého roka avizovalo jej vedenie slávnostné uvedenie grantu do života. Nikto však nepredpokladal, že to bude premiérou novej zložky divadla Štúdia tanca. "Koncepciu tohto umeleckého projektu navrhol sám riaditeľ opery Rudolf Hromada. Mne sa myšlienka spojenia týchto vecí zapáčila. Preto sme premiére dali aj názov Sattó - Tanec vetra. Pierre Michaud, skladateľ hudby, vychádzal z dvoch polôh, ktoré mu ponúkali nástroje, obsiahnuté v japonskom grante. Sú to predovšetkým bicie a dychové nástroje. Ja som zase čítala japonské mýty a báje, ktoré sú väčšinou o prevteľovaní, zvieratách a krásnych princeznách. Podľa toho som si zostavila aj príbeh. Fero Lipták ako scénograf hľadal farebnosť pôvodných japonských masiek a kostýmov. Všetko to bol iba pocit, nakoniec, v Japonsku z nás nikto dosiaľ nebol," dodala.
Autor: SME-jp