Steve Reich: Triple Quartet
Nonesuch/Warner 2001
Hudbu amerického minimalistu Steva Reicha máme všetci radi. Keby to tak nebolo, mohli by sme majstrovi azda vyčítať, že sa trochu, prepytujem, opakuje. Niet ani divu, keď býva výsledok taký presvedčivý. Slávny Kronos Quartet sa teraz s entuziazmom pustil do Reichovho nového Triple Quartetu, v ktorom prekvapivo znejú až orientálne exotické motívy. A nájdete tu okrem iného aj verziu pôvodne husľového kusu Electric Guitar Phase, využívajúceho Reichov „objav“ zo sedemdesiatych rokov – efekt vznikajúci fázovými posunmi motívu.
Inside 02 Compilation
Poets Club Records 2001/Wegart
Budúcnosť patrí nezávislým vydavateľstvám. V roku 1997 vznikla napríklad v Nemecku značka Poets Club Records, ktorá nám teraz servíruje už druhý výber zo sebe blízkej hudby. V duchu názvu vydavateľa je to hudba poetická, emotívna, no predovšetkým elektronická. Z atmosférického oparu občas vystrčí rožky aj experiment, ktorého sa nebojí napríklad S‘Apex, alias Daniel Myer. Po záplave pravidelných beatov pôsobí ako balzam na uši ich deštrukcia. Priaznivcom ambientu a priľahlých štýlových oblastí stačí určite len povedať, že tu hosťuje aj kultový Brian Eno.
Bill Frisell/Dave Holland/Elvin Jones
Nonesuch/Warner 2001
Vedeli ste, že gitarista Bill Frisell má za sebou minulosť divokého experimentátora a spoluprácu napríklad s avantgardným skladateľom Johnom Zornom? Jeho posledné albumy tomu však vôbec nenasvedčujú – prevláda skôr krajinkárske odhodlanie vtiahnuť poslucháča do lesa sugestívnych zvukomalebných vízií. Trio legendárnych džezmanov vlastne vôbec nehrá džez: ten je iba jednou z ingrediencií podobne ako blues a Frisellovo obľúbené country. Hudba je pomalá a rozvážna, ťahavá Frisellova hra a náladotvorné slučky z gitarových zvukov sú už klasikou.
Budapastis: La bouche fermée
HEarRMEyeS Discorbie/ReR Megacorp 2001
O existencii slovenského vydavateľstva HEarRMEyeS Discorbie tuší asi len málokto. Napriek tomu prichádza už s druhým zaujímavým a v našom kontexte ojedinelým titulom, na ktorého nahrávaní spolupracovali experimentujúci hudobníci z Maďarska Zsolt Kovács (gitara, objekty) a Zsolt Sőrés (viola, objekty) spolu s francúzskym duom Lore Bargés (ústa) a Frank de Quengo (perkusie, kontaktný mikrofón). Album vznikol z nepripravovanej voľnej improvizácie v štúdiu – je šťastným prípadom „nájdenia sa“ hudobníkov z rôznych krajín, ktorí sa dorozumejú aj bez slov.
Autor: SLÁVO KREKOVIČ(Autor je šéfredaktor 3/4 Revue)