"...Ja, konečno, spoju..."("...si zaspievam zas...")

Práve takto sa všade - v ruskej televízii, na rozhlasových staniciach a stránkach rozlične orientovaných periodík i žltým transparentom na "hlavnej" moskovskej ulici Gorkého /(dnes zase) Tverskej - pripomína blížiace sa nedovŕšené jubileum človeka, ktoré

sa nedá vnímať jubilejne, nedá sa bilancovať ho ako uzavretú kapitolu, vyňať si ho z naftalínu alebo sejfu a znovu ho tam uložiť...

(...)

Ale rád by som veril, že prečkám ten čas,/ že loď nezhorí, ani nič iné,/ že sa vrátim - i druhov, i žiaľ si tu nájsť/, že sa vrátim sem zas/, že si zaspievam zas/ - skôr než polrok sa minie.../že sa vrátim i druhov i lásku si nájsť,/ že si zaspievam zas,/ že si zaspievam zas - skôr než polrok sa minie. (Lode, prel. Ľ. Feldek.)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je to naozaj kultúrny fenomén, ktorý sa vzpiera jednoznačnému výkladu a interpretácii, a predsa je jednoznačný prítomnosťou posolstva, misie, unikátnou funkciou transportovania javov spoločenského podvedomia do aktívneho vedomia prijímateľov svojho spoločenstva (o tom hovorí filozof Tolstych). Odkiaľ uchopiť tento jav: mnohorakosť talentu (herec, spevák, spisovateľ) je totiž aj pluralitou a vzájomnou toleranciou postojov - tvorcu a interpretátora. V jeho textoch sú modelované početné a netotožné životné svety: groteskný, historický, mytologický, rozprávkový... Tolerancia a mnohorakosť sú aj vo vzájomne sa dopĺňajúcej a organickej jednote, nie vylučujúcom sa protiklade (ako sa to často zjednodušuje) hlboko kultúrneho a hlboko národného prvku v jeho tvorbe. Pritom pohyb je obojsmerný a rôznorodý: jeho piesne zľudoveli, lebo sú silné schopnosťou presného vyjavenia vecí takých, aké sú, sú silné schopnosťou empatie s konkrétnym človekom v konkrétnom čase a priestore sovietskych súradníc, a tým - časovou, národnou a situačnou autentickosťou získavajú nadčasovú a univerzálnu platnosť. Hádam jedným z najsilnejších príkladov je hamletovský cyklus Vysockého piesní z rovnomenného predstavenia:

SkryťVypnúť reklamu

(...)

Som Hamlet. Násilím som pohŕdal./ Kašlal som na trón, pod ktorým je stoka./ Ale v ich očiach som sa nahor dral/ a v boji o korunu zabil soka./ (...) /Blud býva odetý do krásnych viet./ Smrť nám už pri zrodení v oku drieme./ Dávame často klamnú odpoveď -/ no pravú otázku si nekladieme. (Môj Hamlet, prel. L. Vadkerti-Gavorníková.)

Nikto sa nikdy nedozvie, koľkí sa opreli o Vysockého verše v situácii ťažkých existenciálnych rozhodnutí, pri kom kedy stál. Koľko vecí "žije" vo vedomí ľudí tak, ako ich pomenoval - v ich tragickom a nezriedka zároveň komickom rozmere... Často, keď popíjaš a potom hľadáš svoj prístav, / a nevieš, kto ti dá nocľah, či požičia groš, / zderú ťa dohola - toto je pravda a čistá: / hľaď - tvoje šaty si oblieka zákerná lož, / hľaď - tvoje hodinky nosieva zákerná lož, / hľaď - tvojho koňa si zubadlí zákerná lož! (Pravda a lož, prel. L. Vadkerti-Gavorníková). Vysockij sa nehanbil byť patetický, v láske, v smútku, v boji, v práci, ba ani "v opici". Jeho hĺbkovo ruská tematizácia mnohých motívov (napríklad priestoru ako pohybu po nekonečnej horizontále - Obzor) sa komplementarizuje vedomým prekonávaním podstaty (v alpinistických piesňach pohybom po vertikále, no prekonávaním seba, vlastne aj pohybom v sebe samom - Na vrchol).

SkryťVypnúť reklamu

Mohli by sme napokon hovoriť o Vysockého predstave základných ľudských citov: o predstave lásky a najmä priateľstva, cti, spolupatričnosti, v básnickom modelovaní ktorých Vysockij prepája tradíciu dvoch tisícročí civilizácie s celkom individualizovaným - povedzme aj vlastným - ľudským osudom. Možno aj táto a takáto predstava prechádza a prichádza - ako pomoc v pravý čas - zo dňa "včerajšieho" do "dnešného" dňa, do sveta viac ako trochu pozmenených a ešte nestálych súradníc:

(...)

Ak zlá, neznáma noc vzala na teba bič,/ a ty krívaš a cesta je hrozná, /vyjdi z úkrytu von, nemlč, volaj ma, krič -/ ja tvoj hlas iste začujem, spoznám./ (...)/ Aj keď nevládzeš ísť, nohy máš plné rán,/ aj keď bráni ti mráz, bahno ciest, hĺbka riek, ostrý kameň, /aj keď dusí ťa prach, šľahá vietor a páli ťa plameň, /len sa dotiahni sem, dovleč, doplaz sa k nám.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Prel. J. Štrasser.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 564
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 280
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 074
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 251
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 924
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 846
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 413
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu